dc.contributor.advisor | Šindlerová, Jana | |
dc.creator | Burdová, Leona | |
dc.date.accessioned | 2025-02-26T10:21:59Z | |
dc.date.available | 2025-02-26T10:21:59Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/197226 | |
dc.description.abstract | (česky) Tato diplomová práce zkoumá postoje učitelů českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol k integraci digitálních kompetencí do výuky v kontextu kurikulárních změn reflektujících potřeby technologicky se rozvíjející společnosti. Teoretická část popisuje proces začlenění digitálních kompetencí do českého vzdělávacího systému, zmiňuje evropský rámec digitálních kompetencí učitelů DigCompEdu a analyzuje dosavadní návrhy a publikované přístupy k rozvoji digitálních kompetencí v hodinách českého jazyka a literatury. Výzkumná část analyzuje data získaná prostřednictvím dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů s učiteli českého jazyka a literatury z různých typů škol. Výsledky odhalují široké spektrum názorů učitelů ovlivněné různými faktory. Závěry této práce mohou přispět k hlubšímu pochopení vnímání digitálních kompetencí mezi učiteli českého jazyka a literatury a objasnit případné překážky, kterým čelí, i podpůrné mechanismy, jež by jim umožnily tyto dovednosti efektivně začlenit do výuky. | cs_CZ |
dc.description.abstract | (in English): This thesis examines the attitudes of Czech language and literature teachers towards the integration of digital literacy into the curriculum, reflecting the educational needs of a technology-driven society. The theoretical section presents the process of this incorporation into the Czech education system, as well as the European DigCompEdu framework or ideas and suggestions concerning digital literacy in the Czech lessons published so far. The research analyses data collected through questionnaires and semi-structured interviews with Czech language and literature teachers from various schools. Findings reveal diverse teacher perspectives, influenced by different kinds of aspects. This thesis provides insights into how Czech language and literature teachers perceive digital competencies, identifying potential challenges and support mechanisms that could facilitate the effective integration of these skills into teaching. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Digitální kompetence|revize RVP|český jazyk a literatura|postoje učitelů | cs_CZ |
dc.subject | digital competencies|curriculum revision|Czech language and literature|teachers ' attitudes | en_US |
dc.title | Postoje vyučujících českého jazyka a literatury k zakotvení digitálních kompetencí v oborovém kurikulu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-02-03 | |
dc.description.department | Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
dc.description.department | Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 266051 | |
dc.title.translated | Teachers' Attitudes Toward the Integration of Digital Competencies in the Czech Language and Literature Curriculum | en_US |
dc.contributor.referee | Chromý, Jan | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | (česky) Tato diplomová práce zkoumá postoje učitelů českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol k integraci digitálních kompetencí do výuky v kontextu kurikulárních změn reflektujících potřeby technologicky se rozvíjející společnosti. Teoretická část popisuje proces začlenění digitálních kompetencí do českého vzdělávacího systému, zmiňuje evropský rámec digitálních kompetencí učitelů DigCompEdu a analyzuje dosavadní návrhy a publikované přístupy k rozvoji digitálních kompetencí v hodinách českého jazyka a literatury. Výzkumná část analyzuje data získaná prostřednictvím dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů s učiteli českého jazyka a literatury z různých typů škol. Výsledky odhalují široké spektrum názorů učitelů ovlivněné různými faktory. Závěry této práce mohou přispět k hlubšímu pochopení vnímání digitálních kompetencí mezi učiteli českého jazyka a literatury a objasnit případné překážky, kterým čelí, i podpůrné mechanismy, jež by jim umožnily tyto dovednosti efektivně začlenit do výuky. | cs_CZ |
uk.abstract.en | (in English): This thesis examines the attitudes of Czech language and literature teachers towards the integration of digital literacy into the curriculum, reflecting the educational needs of a technology-driven society. The theoretical section presents the process of this incorporation into the Czech education system, as well as the European DigCompEdu framework or ideas and suggestions concerning digital literacy in the Czech lessons published so far. The research analyses data collected through questionnaires and semi-structured interviews with Czech language and literature teachers from various schools. Findings reveal diverse teacher perspectives, influenced by different kinds of aspects. This thesis provides insights into how Czech language and literature teachers perceive digital competencies, identifying potential challenges and support mechanisms that could facilitate the effective integration of these skills into teaching. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |