dc.contributor.advisor | Bílek, Petr | |
dc.creator | Hamajda, Štěpán | |
dc.date.accessioned | 2025-02-26T10:17:32Z | |
dc.date.available | 2025-02-26T10:17:32Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/197205 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se věnuje zhudebněným textům Josefa Kainara šesti interprety. Eva Olmerová, Jiří Suchý, Vladimír Mišík, Michal Prokop, Karel Plíhal i Zuzana Navarová začlenili do svého repertoáru Kainarovy verše, které souzněly s jejich celkovou hudební výpovědí i životním naladěním. Práce se zaměřuje na charakter zpěváků a zpěvaček, na hudební žánr a na dobu, v níž písně vznikaly a působily. Nejprve se nastiňují hlavní rysy Kainarovy poetiky písňových textů: Kainarovo blues, metoda Kainarovy tvorby apod. S tímto základem se pak rozvíjí kapitoly esejistického ražení k zmíněným hudebním interpretům. V nich se práce snaží postihnout nejbližší okolí a zajímavosti spojené s danými Kainarovými písněmi. Nabízí srovnání různých interpretací stejné písně (např. "Mrtvý vrabec" zpívaný Jiřím Suchým a Karlem Plíhalem), srovnání autorských písní interpretů s těmi Kainarovými, motivaci zpěváků k začlenění básníkových textů do své hudební dráhy, i různé jazzové, swingové, bluesové, rockové, soulové, folkové a jiné podoby Kainarových písní. Práce také přihlíží k rozsáhlé literatuře předmětu, jíž nezřídka nechává promlouvat, a zároveň se snaží zaplnit prázdnější místo interpretací písní jakožto celkového fenoménu, v níž je text pouze jednou její součástí. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis explores the set-to-music poetry of Josef Kainar as interpreted by six artists: Eva Olmerová, Jiří Suchý, Vladimír Mišík, Michal Prokop, Karel Plíhal, and Zuzana Navarová. Each of these performers incorporated Kainar's verses into their repertoire, resonating with their musical expression and personal style. The analysis focuses on the interpretation of the lyrics, examining how they reflect each artist's character, musical genre, and the context of their time. It begins with an outline of the key traits of Kainar's poetic style and songwriting approach, then transitions to essay-like chapters on each artist's unique engagement with Kainar's songs. Through comparisons of various interpretations of the same songs and insights into the motivation for including Kainar's work, the thesis sheds light on the diverse musical expressions of Kainar's lyrics. In addition to drawing on existing scholarship, the work aims to fill a gap in the interpretation of musical texts as holistic works in which lyrics play a part, but do not constitute the whole. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Kainar|Olmerová|Suchý|Mišík|Prokop|Plíhal|Navarová|zhudebněná poezie|blues | cs_CZ |
dc.subject | Kainar|blues|set-to-music poetry|Olmerová|Suchý|Mišík|Prokop|Plíhal|Navarová | en_US |
dc.title | Interpretace písní s texty Josefa Kainara | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-02-03 | |
dc.description.department | Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
dc.description.department | Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 265352 | |
dc.title.translated | Interpretation of Songs with Lyrics by Josef Kainar | en_US |
dc.contributor.referee | Vojtíšek, Ondřej | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Comparative Literature | en_US |
thesis.degree.discipline | Komparatistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Comparative Literature | en_US |
thesis.degree.program | Komparatistika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Komparatistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Comparative Literature | en_US |
uk.degree-program.cs | Komparatistika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Comparative Literature | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se věnuje zhudebněným textům Josefa Kainara šesti interprety. Eva Olmerová, Jiří Suchý, Vladimír Mišík, Michal Prokop, Karel Plíhal i Zuzana Navarová začlenili do svého repertoáru Kainarovy verše, které souzněly s jejich celkovou hudební výpovědí i životním naladěním. Práce se zaměřuje na charakter zpěváků a zpěvaček, na hudební žánr a na dobu, v níž písně vznikaly a působily. Nejprve se nastiňují hlavní rysy Kainarovy poetiky písňových textů: Kainarovo blues, metoda Kainarovy tvorby apod. S tímto základem se pak rozvíjí kapitoly esejistického ražení k zmíněným hudebním interpretům. V nich se práce snaží postihnout nejbližší okolí a zajímavosti spojené s danými Kainarovými písněmi. Nabízí srovnání různých interpretací stejné písně (např. "Mrtvý vrabec" zpívaný Jiřím Suchým a Karlem Plíhalem), srovnání autorských písní interpretů s těmi Kainarovými, motivaci zpěváků k začlenění básníkových textů do své hudební dráhy, i různé jazzové, swingové, bluesové, rockové, soulové, folkové a jiné podoby Kainarových písní. Práce také přihlíží k rozsáhlé literatuře předmětu, jíž nezřídka nechává promlouvat, a zároveň se snaží zaplnit prázdnější místo interpretací písní jakožto celkového fenoménu, v níž je text pouze jednou její součástí. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis explores the set-to-music poetry of Josef Kainar as interpreted by six artists: Eva Olmerová, Jiří Suchý, Vladimír Mišík, Michal Prokop, Karel Plíhal, and Zuzana Navarová. Each of these performers incorporated Kainar's verses into their repertoire, resonating with their musical expression and personal style. The analysis focuses on the interpretation of the lyrics, examining how they reflect each artist's character, musical genre, and the context of their time. It begins with an outline of the key traits of Kainar's poetic style and songwriting approach, then transitions to essay-like chapters on each artist's unique engagement with Kainar's songs. Through comparisons of various interpretations of the same songs and insights into the motivation for including Kainar's work, the thesis sheds light on the diverse musical expressions of Kainar's lyrics. In addition to drawing on existing scholarship, the work aims to fill a gap in the interpretation of musical texts as holistic works in which lyrics play a part, but do not constitute the whole. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |