Zobrazit minimální záznam

Czech as a Heritage Language at Czech School Dublin (Case Study)
dc.contributor.advisorŠebesta, Karel
dc.creatorKrymláková, Tereza
dc.date.accessioned2025-02-26T10:15:55Z
dc.date.available2025-02-26T10:15:55Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197197
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá češtinou jako zděděným jazykem v irském Dublinu. Soustřeďuje se zejména na jazykové ideologie a jazykový management rodičů, vedení a učitelů České školy Dublin a také samotných dětí, které tuto školu navštěvují. Cílem práce je zanalyzovat jazykové ideologie a management v rodinách a popsat situaci jazykového vzdělávání na České škole Dublin. Cílem je též ověřit, zda a jakým způsobem se tyto vlivy promítají do ideologií dětí a jejich znalosti českého jazyka. Práce vychází zejména z polostrukturovaných rozhovorů s rodiči, dětmi, učiteli a vedením školy a ze zúčastněného pozorování komunity. Nejprve je rozebrán zděděný jazyk, jeho pozice na státní, komunitní a rodinné úrovni. Následuje analýza jazykové situace v Irsku a popis fungování České školy Dublin. Stěžejní analytickou část tvoří rodiny, jejich představení, jazykové ideologie a management rodičů i dětí. Na základě získaných dat lze konstatovat, že ideologie rodičů a jazykový management v rodinách i v české škole se podílejí na ideologiích dětí a jejich jazykové úrovni. Nicméně konkrétní formulované předpoklady, které práce zkoumá, nelze potvrdit, neboť jde o komplexní problematiku a vliv může mít více faktorů. Klíčová slova: česká škola v zahraničí, bilingvismus, žák, čeština, zděděný jazyk, jazyková ideologie,...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis focuses on Czech as a heritage language in Dublin, Ireland. In particular, it focuses on the language ideologies and language management of parents, directors and teachers of the Czech School Dublin and of the children who attend the school. The aim of the thesis is to analyse the language ideologies and management in families and to describe the situation of language education in the Czech School Dublin. It also aims to examine whether and how these influences are reflected in the children's ideologies and their knowledge of the Czech language. The thesis is mainly based on semi-structured interviews with parents, children, teachers and school directors and participant observation of the community. First, the heritage language and its position at the state, community and family levels is discussed. This is followed by an analysis of the language situation in Ireland and a description of the activity of the Czech School Dublin. The main analytical part consists of the families, their introduction, language ideologies and language management of parents and children. Based on the data collected, it can be concluded that parents' ideologies and language management in families and in the Czech school contribute to children's ideologies and their level of language. However, the specific...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectČeská škola v zahraničí|bilingvismus|žák|čeština|zděděný jazyk|jazyková ideologie|jazykový managementcs_CZ
dc.subjectCzech school abroad|bilingualism|pupil|Czech language|heritage language|language ideology|language managementen_US
dc.titleČeština jako zděděný jazyk na České škole Dublin (případová studie)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-02-03
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId265065
dc.title.translatedCzech as a Heritage Language at Czech School Dublin (Case Study)en_US
dc.contributor.refereeBoccou Kestřánková, Marie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá češtinou jako zděděným jazykem v irském Dublinu. Soustřeďuje se zejména na jazykové ideologie a jazykový management rodičů, vedení a učitelů České školy Dublin a také samotných dětí, které tuto školu navštěvují. Cílem práce je zanalyzovat jazykové ideologie a management v rodinách a popsat situaci jazykového vzdělávání na České škole Dublin. Cílem je též ověřit, zda a jakým způsobem se tyto vlivy promítají do ideologií dětí a jejich znalosti českého jazyka. Práce vychází zejména z polostrukturovaných rozhovorů s rodiči, dětmi, učiteli a vedením školy a ze zúčastněného pozorování komunity. Nejprve je rozebrán zděděný jazyk, jeho pozice na státní, komunitní a rodinné úrovni. Následuje analýza jazykové situace v Irsku a popis fungování České školy Dublin. Stěžejní analytickou část tvoří rodiny, jejich představení, jazykové ideologie a management rodičů i dětí. Na základě získaných dat lze konstatovat, že ideologie rodičů a jazykový management v rodinách i v české škole se podílejí na ideologiích dětí a jejich jazykové úrovni. Nicméně konkrétní formulované předpoklady, které práce zkoumá, nelze potvrdit, neboť jde o komplexní problematiku a vliv může mít více faktorů. Klíčová slova: česká škola v zahraničí, bilingvismus, žák, čeština, zděděný jazyk, jazyková ideologie,...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on Czech as a heritage language in Dublin, Ireland. In particular, it focuses on the language ideologies and language management of parents, directors and teachers of the Czech School Dublin and of the children who attend the school. The aim of the thesis is to analyse the language ideologies and management in families and to describe the situation of language education in the Czech School Dublin. It also aims to examine whether and how these influences are reflected in the children's ideologies and their knowledge of the Czech language. The thesis is mainly based on semi-structured interviews with parents, children, teachers and school directors and participant observation of the community. First, the heritage language and its position at the state, community and family levels is discussed. This is followed by an analysis of the language situation in Ireland and a description of the activity of the Czech School Dublin. The main analytical part consists of the families, their introduction, language ideologies and language management of parents and children. Based on the data collected, it can be concluded that parents' ideologies and language management in families and in the Czech school contribute to children's ideologies and their level of language. However, the specific...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV