Otroctvo vo fatwách al-Bulqīnīho
Slavery in al-Bulqīnī's fatwas
Otroctví ve fatwách al-Bulqīnīho
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197155Identifikátory
SIS: 256564
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ťupek, Pavel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Blízkovýchodní studia: Dějiny a kultury Blízkého východu a severní Afriky
Katedra / ústav / klinika
Katedra Blízkého východu
Datum obhajoby
5. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Slovenština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Otroctví|Fatwy|Asymetrická závislost|Islámské právoKlíčová slova (anglicky)
Slavery|fatwas|asymmetrical dependency|Islamic Law(česky): Tato diplomová práce zkoumá fenomén otroctví ve sbírce fatev mamlúckého právníka Sirādž ad-Dīn al-Bulqīnīho (z. 1403) prostřednictvím konceptu asymetrické závislosti. Cílem práce je překonat tradiční binární rámec "otroctví versus svoboda" a aplikovat nový pohled na právní a sociální aspekty otroctví v kontextu islámského práva. Analýza se zaměřuje na konkrétní fatwy týkající se vlastnictví osob, manželství, rozvodů a obchodování s otroky. Právní rovina je zkoumána prostřednictvím al-Bulqíního odpovědí, zatímco sociální rovina vychází z otázek pokládaných mustaftīmi. Diplomová práce se věnuje životním sférám otroků a jejich majitelů, poukazuje na dynamiku sociálních vztahů a proměnlivost postavení otroků, přičemž otrocké právo představuje jako projev asymetrické závislosti podle definice Winnebecka a kol. Tento přístup nabízí nový pohled na studium otroctví v islámské právní tradici.
(in English): This thesis explores the phenomenon of slavery in the collection of fatwas by the Mamluk jurist Sirāj al-Dīn al-Bulqīnī (d. 1403) through the lens of the concept of asymmetric dependency. The aim of the research is to go beyond the traditional binary framework of "slavery versus freedom" and to apply a novel perspective on the legal and social aspects of slavery within the context of Islamic law. The analysis focuses on specific fatwas concerning the ownership of persons, marriages, divorces, and the trade of slaves. The legal dimension is examined through al-Bulqīnī's responses, while the social dimension is derived from the questions posed by mustaftīs. The thesis investigates the life spheres of slaves and their owners, highlighting the dynamics of social relationships and the fluidity of slave status, presenting slave law as an expression of asymmetric dependency, as defined by Winnebeck et al. This approach offers a fresh perspective on the study of slavery in the Islamic legal tradition.