dc.contributor.advisor | Šormová, Kateřina | |
dc.creator | Boštička, Ondřej | |
dc.date.accessioned | 2025-02-26T10:02:59Z | |
dc.date.available | 2025-02-26T10:02:59Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/197136 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá tématem využití obrázkových ilustrací Josefa Lady ve vyučování češtiny jako cizího jazyka. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část prezentuje zásadní poznatky o obrazovém materiálu z obecného, psychologického a zvláště z didaktického hlediska. Pozornost je věnována různým teoriím, přístupům a klasifikacím, na základě nichž vzešly dva tematické pracovní listy z cyklu čtvero ročních období, jež ověřují fungování Ladových ilustrací v praxi. Do testování byli zapojeni dospělí nerodilí mluvčí na jazykové úrovni A1/A2, kteří dlouhodobě žijí v České republice a kteří převážně navštěvovali kurzy češtiny. Na podkladě sebraných ukázek psané produkce došlo k jazykově stylistické analýze podle jazykových rovin, na nichž jsme vyhodnotili výzkumný cíl. Šetření ukázalo, že Ladovy obrázkové ilustrace je vhodné zapojit do jazykového vyučování už od začátečnické úrovně A1. V závěru práce syntetizujeme poznatky a uvádíme obecná metodická doporučení, jak pracovat s obrazovým materiálem ve výuce a jaké výhody přináší. Klíčová slova Ladovy ilustrace, popis obrázku, didaktický materiál, vizuální prostředek, čeština jako cizí jazyk | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis deals with the topic of the use of Josef Lada's pictorial illustrations in the teaching of Czech as a foreign language. The thesis contains a theoretical and a practical part. The theoretical part presents fundamental knowledge about visual material from a general, psychological and especially didactic point of view. Attention is paid to various theories, approaches and classifications, on the basis of which two thematic worksheets from the cycle of four seasons were created, which verify the functioning of Lada's illustrations in practice. Adult non-native speakers at language level A1/A2 who live long term in the Czech Republic and attended Czech language courses were involved in the testing. On the basis of the collected samples of written production, a linguistic stylistic analysis was carried out according to the linguistic levels on which we evaluated the research objective. The investigation showed that Lada's pictorial illustrations are suitable to be included in language teaching from beginner level A1. At the end of the work, we synthesize the findings and present general methodological recommendations on how to work with visual material in teaching and what advantages it brings. Key words Lada's illustrations, describing picture, didactic material, visual aid, Czech as a... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Ladovy ilustrace|čtyři roční období|popis obrázku|didaktický materiál|čeština jako cizí jazyk | cs_CZ |
dc.subject | Lada's illustrations|four seasons|describing picture|didactic material|Czech as a foreign language | en_US |
dc.title | Výhody a nevýhody ilustrací Josefa Lady ve výuce češtiny jako cizího jazyka | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-02-03 | |
dc.description.department | Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
dc.description.department | Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 231112 | |
dc.title.translated | The advantages and disadvantages of using Josef Lada's illustrations for teaching Czech as a foreign language | en_US |
dc.contributor.referee | Bozděchová, Ivana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá tématem využití obrázkových ilustrací Josefa Lady ve vyučování češtiny jako cizího jazyka. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část prezentuje zásadní poznatky o obrazovém materiálu z obecného, psychologického a zvláště z didaktického hlediska. Pozornost je věnována různým teoriím, přístupům a klasifikacím, na základě nichž vzešly dva tematické pracovní listy z cyklu čtvero ročních období, jež ověřují fungování Ladových ilustrací v praxi. Do testování byli zapojeni dospělí nerodilí mluvčí na jazykové úrovni A1/A2, kteří dlouhodobě žijí v České republice a kteří převážně navštěvovali kurzy češtiny. Na podkladě sebraných ukázek psané produkce došlo k jazykově stylistické analýze podle jazykových rovin, na nichž jsme vyhodnotili výzkumný cíl. Šetření ukázalo, že Ladovy obrázkové ilustrace je vhodné zapojit do jazykového vyučování už od začátečnické úrovně A1. V závěru práce syntetizujeme poznatky a uvádíme obecná metodická doporučení, jak pracovat s obrazovým materiálem ve výuce a jaké výhody přináší. Klíčová slova Ladovy ilustrace, popis obrázku, didaktický materiál, vizuální prostředek, čeština jako cizí jazyk | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis deals with the topic of the use of Josef Lada's pictorial illustrations in the teaching of Czech as a foreign language. The thesis contains a theoretical and a practical part. The theoretical part presents fundamental knowledge about visual material from a general, psychological and especially didactic point of view. Attention is paid to various theories, approaches and classifications, on the basis of which two thematic worksheets from the cycle of four seasons were created, which verify the functioning of Lada's illustrations in practice. Adult non-native speakers at language level A1/A2 who live long term in the Czech Republic and attended Czech language courses were involved in the testing. On the basis of the collected samples of written production, a linguistic stylistic analysis was carried out according to the linguistic levels on which we evaluated the research objective. The investigation showed that Lada's pictorial illustrations are suitable to be included in language teaching from beginner level A1. At the end of the work, we synthesize the findings and present general methodological recommendations on how to work with visual material in teaching and what advantages it brings. Key words Lada's illustrations, describing picture, didactic material, visual aid, Czech as a... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |