dc.contributor.advisor | Převrátilová, Silvie | |
dc.creator | Vrábelová, Veronika | |
dc.date.accessioned | 2025-02-26T10:00:53Z | |
dc.date.available | 2025-02-26T10:00:53Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/197126 | |
dc.description.abstract | (česky) Diplomová práce se zaměřuje na problematiku žáků s odlišným mateřským jazykem v období přechodu ze základní školy na školu střední. V práci se věnujeme zkoumání jazykových kompetencí a potřeb vícejazyčných žáků. Hlavním cílem je přiblížit jejich situaci a prozkoumat jejich znalost slovní zásoby, která je spojená se studiem na středních zdravotnických školách. Praktická část práce obsahuje výzkum realizovaný prostřednictvím analýzy didaktických materiálů a testu porozumění, dále přináší bližší pohled na situaci na nejmenované zdravotnické škole, na které byla provedena observace přijímacího pohovoru a proběhly zde rozhovory s vyučujícími a studenty. Výsledky ukazují, že vícejazyční žáci mají obtíže zejména s odbornou oblastí této slovní zásoby, práce proto nabízí konkrétní doporučení pro pedagogickou praxi, která mají přispět ke zlepšení situace těchto žáků. Klíčová slova: odlišný mateřský jazyk, čeština jako druhý jazyk, odborná slovní zásoba, střední zdravotnická škola | cs_CZ |
dc.description.abstract | (in English) This diploma thesis focuses on the issue of pupils with a different mother tongue during the transition from primary to secondary school. In the thesis, we investigate the linguistic competences and needs of multilingual pupils. The main aim is to give an overview of their situation and to explore their vocabulary knowledge that is associated with studying in secondary medical schools. The practical part of the thesis includes research carried out through the analysis of didactic materials and a comprehension test, as well as providing a closer look at the situation at an unnamed medical school where an observation of an admission interview was carried out and interviews with teachers and students were conducted. The results show that multilingual students have difficulties especially with technical area of this medical vocabulary; the paper therefore offers specific recommendations for pedagogical practice to help improve the situation of these students. Key words: different mother tongue, Czech as a second language, technical vocabulary, secondary medical school | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | odlišný mateřský jazyk|čeština jako druhý jazyk|odborná slovní zásoba|střední zdravotnická škola | cs_CZ |
dc.subject | different mother tongue|Czech as a second language|technical vocabulary|secondary medical school | en_US |
dc.title | Odborná slovní zásoba v češtině u žáků s odlišným mateřským jazykem v období přechodu na střední školu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-02-03 | |
dc.description.department | Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
dc.description.department | Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 273027 | |
dc.title.translated | Specialist vocabulary in Czech for pupils with a different mother tongue in the transition to secondary school | en_US |
dc.contributor.referee | Šormová, Kateřina | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | (česky) Diplomová práce se zaměřuje na problematiku žáků s odlišným mateřským jazykem v období přechodu ze základní školy na školu střední. V práci se věnujeme zkoumání jazykových kompetencí a potřeb vícejazyčných žáků. Hlavním cílem je přiblížit jejich situaci a prozkoumat jejich znalost slovní zásoby, která je spojená se studiem na středních zdravotnických školách. Praktická část práce obsahuje výzkum realizovaný prostřednictvím analýzy didaktických materiálů a testu porozumění, dále přináší bližší pohled na situaci na nejmenované zdravotnické škole, na které byla provedena observace přijímacího pohovoru a proběhly zde rozhovory s vyučujícími a studenty. Výsledky ukazují, že vícejazyční žáci mají obtíže zejména s odbornou oblastí této slovní zásoby, práce proto nabízí konkrétní doporučení pro pedagogickou praxi, která mají přispět ke zlepšení situace těchto žáků. Klíčová slova: odlišný mateřský jazyk, čeština jako druhý jazyk, odborná slovní zásoba, střední zdravotnická škola | cs_CZ |
uk.abstract.en | (in English) This diploma thesis focuses on the issue of pupils with a different mother tongue during the transition from primary to secondary school. In the thesis, we investigate the linguistic competences and needs of multilingual pupils. The main aim is to give an overview of their situation and to explore their vocabulary knowledge that is associated with studying in secondary medical schools. The practical part of the thesis includes research carried out through the analysis of didactic materials and a comprehension test, as well as providing a closer look at the situation at an unnamed medical school where an observation of an admission interview was carried out and interviews with teachers and students were conducted. The results show that multilingual students have difficulties especially with technical area of this medical vocabulary; the paper therefore offers specific recommendations for pedagogical practice to help improve the situation of these students. Key words: different mother tongue, Czech as a second language, technical vocabulary, secondary medical school | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |