dc.contributor.advisor | Kočandrle Bauer, Kateřina | |
dc.creator | Petrovičová, Jana | |
dc.date.accessioned | 2025-02-25T10:02:50Z | |
dc.date.available | 2025-02-25T10:02:50Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/197059 | |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá otázkami: Kým je osoba? Máme svůj vlastní střed, který nás může kotvit a orientovat v životě? Pokud ano, jakým směrem nás náš střed vede a jak to prakticky můžeme vědomě dělat? Toto téma je důležité jak pro psychoterapeutickou praxi, tak i v osobním životě, kdy hledáme v sobě pevný bod a někam směřujeme. Na tyto otázky odpovídají psychiatr Viktor Frankl a pravoslavný teolog Olivier Clément. Frankl pracuje z pohledu filozofické antropologie. Osobu pojímá jako ducha, který zahrnuje tři celky, který má svůj hlubinný nevědomý střed. Osoba chce žít smysluplně naplňováním hodnot. U teologické antropologie Oliviera Clémenta je osoba obrazem Trojjediného a vtěleného Boha. Takto pojatá osoba je vyjádřena tělem, má svůj střed ve fyzickém a symbolickém srdci, které směřuje ke sjednocení s Bohem. Jedná se o duchovní cestu, kterou osoba provádí vědomě a volně jednotlivými duchovními praktikami. Práce je rozčleněna do tří celků. První dva se zaměřují na životopisy, filozofické zdroje a učení obou autorů. Třetí kapitola je věnována srovnání jejich přístupů. Komparací těchto dvou autorů je tato práce jedinečná. Vede k hlubšímu i komplexnějšímu uchopení osoby a jejího středu v mezioborovém dialogu psychologie a teologie. Klíčová slova osoba, duchovní střed, smysl, hodnoty, srdce, zbožštění,... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis addresses the questions: Who is a person? Whether we have our own center that can anchor and orient us in life? And if so, in what direction does our center guide us and how can we practically do it consciously? This topic is important for psychotherapeutic practice as well as in our personal lives, when we are looking for a fixed point within ourselves and are heading somewhere. Psychiatrist Viktor Frankl and Orthodox theologian Olivier Clément answer these questions. Frankl works from the perspective of philosophical anthropology. He conceives of the person as a spirit that encompasses three wholes, which has a deep unconscious centre. The person wants to live meaningfully by fulfilling values. In the theological anthropology of Olivier Clément, the person is the image of the Trinity and Incarnate God. Thus conceived, the person is expressed by the body, and has its center in the physical and symbolic heart, which tends toward union with God. It is a spiritual journey that the person carries out consciously and freely through individual spiritual practices. The work is divided into three units. In the first two I will describe the biography, philosophical sources and teachings of each author. In the third section I will compare their approaches. The comparison of these two authors... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Osoba | cs_CZ |
dc.subject | střed člověka | cs_CZ |
dc.subject | logoterapie | cs_CZ |
dc.subject | spiritualita | cs_CZ |
dc.subject | Viktor Frankl | cs_CZ |
dc.subject | Olivier Clément | cs_CZ |
dc.subject | Person | en_US |
dc.subject | centre | en_US |
dc.subject | logotherapy | en_US |
dc.subject | spirituality | en_US |
dc.subject | Viktor Frankl | en_US |
dc.subject | Olivier Clément | en_US |
dc.title | Osoba a hledání vlastního středu: dialog Viktora E. Frankla a Oliviera Clémenta | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-02-04 | |
dc.description.department | Institute of oecumenical studies | en_US |
dc.description.department | Institut ekumenických studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Protestant Theological Faculty | en_US |
dc.description.faculty | Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 243559 | |
dc.title.translated | Person and Searching for One's Qwn Centre: Dialogue between Viktor E. Frankl and Olivier Cllément | en_US |
dc.contributor.referee | Pola, Pavel | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Komunitní krizová a pastorační práce - diakonika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Community, Crisis and Pastoral Work - Diaconia | en_US |
thesis.degree.program | Komunitní krizová a pastorační práce - diakonika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Evangelická teologická fakulta::Institut ekumenických studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Protestant Theological Faculty::Institute of oecumenical studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Protestant Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | ETF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Komunitní krizová a pastorační práce - diakonika | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Komunitní krizová a pastorační práce - diakonika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Community, Crisis and Pastoral Work - Diaconia | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zabývá otázkami: Kým je osoba? Máme svůj vlastní střed, který nás může kotvit a orientovat v životě? Pokud ano, jakým směrem nás náš střed vede a jak to prakticky můžeme vědomě dělat? Toto téma je důležité jak pro psychoterapeutickou praxi, tak i v osobním životě, kdy hledáme v sobě pevný bod a někam směřujeme. Na tyto otázky odpovídají psychiatr Viktor Frankl a pravoslavný teolog Olivier Clément. Frankl pracuje z pohledu filozofické antropologie. Osobu pojímá jako ducha, který zahrnuje tři celky, který má svůj hlubinný nevědomý střed. Osoba chce žít smysluplně naplňováním hodnot. U teologické antropologie Oliviera Clémenta je osoba obrazem Trojjediného a vtěleného Boha. Takto pojatá osoba je vyjádřena tělem, má svůj střed ve fyzickém a symbolickém srdci, které směřuje ke sjednocení s Bohem. Jedná se o duchovní cestu, kterou osoba provádí vědomě a volně jednotlivými duchovními praktikami. Práce je rozčleněna do tří celků. První dva se zaměřují na životopisy, filozofické zdroje a učení obou autorů. Třetí kapitola je věnována srovnání jejich přístupů. Komparací těchto dvou autorů je tato práce jedinečná. Vede k hlubšímu i komplexnějšímu uchopení osoby a jejího středu v mezioborovém dialogu psychologie a teologie. Klíčová slova osoba, duchovní střed, smysl, hodnoty, srdce, zbožštění,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis addresses the questions: Who is a person? Whether we have our own center that can anchor and orient us in life? And if so, in what direction does our center guide us and how can we practically do it consciously? This topic is important for psychotherapeutic practice as well as in our personal lives, when we are looking for a fixed point within ourselves and are heading somewhere. Psychiatrist Viktor Frankl and Orthodox theologian Olivier Clément answer these questions. Frankl works from the perspective of philosophical anthropology. He conceives of the person as a spirit that encompasses three wholes, which has a deep unconscious centre. The person wants to live meaningfully by fulfilling values. In the theological anthropology of Olivier Clément, the person is the image of the Trinity and Incarnate God. Thus conceived, the person is expressed by the body, and has its center in the physical and symbolic heart, which tends toward union with God. It is a spiritual journey that the person carries out consciously and freely through individual spiritual practices. The work is divided into three units. In the first two I will describe the biography, philosophical sources and teachings of each author. In the third section I will compare their approaches. The comparison of these two authors... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta, Institut ekumenických studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | A | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |