Francesco Petrarca v Leopardiho Canti
Francesco Petrarca in Leopardi's Canti
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197007Identifikátory
SIS: 256288
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mengozzi, Chiara
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Italianistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
29. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Petrarca|Leopardi|Canti|Canzoniere|petrarkismusKlíčová slova (anglicky)
Petrarca|Leopardi|Canti|Canzoniere|petrarchismTato diplomová práce zkoumá vztah Giacoma Leopardiho k Francesku Petrarkovi, který je dokládán zápisky ze Zibaldone a míru ovlivnění básnické sbírky Canti Petrarkovým Canzoniere. Analyzují se ženské postavy a pojetí lásky, podobnosti a odchylky básnických sbírek Canzoniere a Canti, Leopardiho názor na imitaci, Leopardiho petrarkismus a básnické vyjádření. Jsou zkoumány způsob a míra ovlivnění Petrarkovým Canzoniere v analýzách vybraných básních Canti. Analýzy kladou důraz na srovnání básnických kontextů a rozdílného využití petrarkeskních syntagmat v Canzoniere a Canti. Básně jsou seřazeny chronologicky podle data vzniku pro lepší vykreslení postupné evoluce petrarkistického vyjádření v Canti se zaměřením na ženskou a milostnou linii: "Il primo amore", "Il Sogno", "Alla sua donna", "Aspasia", "A se stesso". Je zařazena i analýza Petrarkova sonetu Voi ch'ascoltate in rime sparse il suono, s důrazem na témata a výrazové prostředky, které měly na Leopardiho lyrickou tvorbu vliv a vyskytují se i v básnické sbírce Canti.
Tato diplomová práce zkoumá vztah Giacoma Leopardiho k Francesku Petrarkovi, který je dokládán zápisky ze Zibaldone a míru ovlivnění básnické sbírky Canti Petrarkovým Canzoniere. Analyzují se ženské postavy a pojetí lásky, podobnosti a odchylky básnických sbírek Canzoniere a Canti, Leopardiho názor na imitaci, Leopardiho petrarkismus a básnické vyjádření. Jsou zkoumány způsob a míra ovlivnění Petrarkovým Canzoniere v analýzách vybraných básních Canti. Analýzy kladou důraz na srovnání básnických kontextů a rozdílného využití petrarkeskních syntagmat v Canzoniere a Canti. Básně jsou seřazeny chronologicky podle data vzniku pro lepší vykreslení postupné evoluce petrarkistického vyjádření v Canti se zaměřením na ženskou a milostnou linii: "Il primo amore", "Il Sogno", "Alla sua donna", "Aspasia", "A se stesso". Je zařazena i analýza Petrarkova sonetu Voi ch'ascoltate in rime sparse il suono, s důrazem na témata a výrazové prostředky, které měly na Leopardiho lyrickou tvorbu vliv a vyskytují se i v básnické sbírce Canti.