Zobrazit minimální záznam

Education for marriage and parenthood during the period of normalization in Czechoslovakia (1970-1989)
dc.contributor.advisorSpurný, Matěj
dc.creatorČejková, Berenika
dc.date.accessioned2025-02-21T10:05:04Z
dc.date.available2025-02-21T10:05:04Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197003
dc.description.abstractCílem diplomové práce je představení diskurzu a praxe výchovy společnosti k manželství a rodičovství v období československé normalizace (1970-1989). Kromě představení pojetí normalizační rodinné a společenské výchovy se práce zabývá také percepcí těchto výchovných praktik normalizačními aktéry a nabízí náhled do kultury rodinných a partnerských vztahů obecně. V práci je kladen důraz na každodennost a tzv. "dějiny zdola", neboť doposud se badatelé soustředili především na expertní a politický diskurz, tedy "dějiny shora". Klíčové otázky diplomové práce se zabývají tím, jaký měla tato výchova, tj. zejména politický a mediální diskurz, vliv na formování imaginace mužů a žen v období normalizace v oblasti lidských vztahů. Tedy jak ovlivňovala jejich vnímaní a konstruování vlastní identity, dynamiku partnerských a rodinných vztahů a představ ideálů o lásce, rodině a partnerství jako takových.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis aims to present the discourse and practices of social education concerning marriage and parenthood during the period of Czechoslovak normalization (1970-1989). In addition to introducing the concept of family and social education, the thesis will also explore how these educational practices were perceived by the part of society involved in the normalization process and will provide insight into the culture of family and partnership relations in general. The emphasis will be on the dailiness and the so-called 'history from below', since until now the scholars have mainly focused on expert and political discourse, i.e. 'history from above'. The key questions of the thesis will address how this education, i.e. in particular political and media discourse, had an impact on the formation of the imagination of men and women in the field of human relations during the period of normalization. That is, how it influenced their perception and construction of their own identity, the dynamics of partner and family relationships and their ideas of ideals about love, family and partnership as such.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmanželství|partnerství|výchova|gender history|normalizace|dětství|rodičovstvícs_CZ
dc.subjectmarriage|partnership|education|gender history|normalization|childhood|parentingen_US
dc.titleVýchova k manželství a rodičovství v období normalizace v Československu (1970-1989)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-29
dc.description.departmentInstitute of Economic and Social Historyen_US
dc.description.departmentÚstav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId267819
dc.title.translatedEducation for marriage and parenthood during the period of normalization in Czechoslovakia (1970-1989)en_US
dc.contributor.refereeRákosník, Jakub
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory - Economic and Social Historyen_US
thesis.degree.disciplineHistorie - hospodářské a sociální dějinycs_CZ
thesis.degree.programHistory - Economic and Social Historyen_US
thesis.degree.programHistorie - hospodářské a sociální dějinycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Economic and Social Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorie - hospodářské a sociální dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory - Economic and Social Historyen_US
uk.degree-program.csHistorie - hospodářské a sociální dějinycs_CZ
uk.degree-program.enHistory - Economic and Social Historyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce je představení diskurzu a praxe výchovy společnosti k manželství a rodičovství v období československé normalizace (1970-1989). Kromě představení pojetí normalizační rodinné a společenské výchovy se práce zabývá také percepcí těchto výchovných praktik normalizačními aktéry a nabízí náhled do kultury rodinných a partnerských vztahů obecně. V práci je kladen důraz na každodennost a tzv. "dějiny zdola", neboť doposud se badatelé soustředili především na expertní a politický diskurz, tedy "dějiny shora". Klíčové otázky diplomové práce se zabývají tím, jaký měla tato výchova, tj. zejména politický a mediální diskurz, vliv na formování imaginace mužů a žen v období normalizace v oblasti lidských vztahů. Tedy jak ovlivňovala jejich vnímaní a konstruování vlastní identity, dynamiku partnerských a rodinných vztahů a představ ideálů o lásce, rodině a partnerství jako takových.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis aims to present the discourse and practices of social education concerning marriage and parenthood during the period of Czechoslovak normalization (1970-1989). In addition to introducing the concept of family and social education, the thesis will also explore how these educational practices were perceived by the part of society involved in the normalization process and will provide insight into the culture of family and partnership relations in general. The emphasis will be on the dailiness and the so-called 'history from below', since until now the scholars have mainly focused on expert and political discourse, i.e. 'history from above'. The key questions of the thesis will address how this education, i.e. in particular political and media discourse, had an impact on the formation of the imagination of men and women in the field of human relations during the period of normalization. That is, how it influenced their perception and construction of their own identity, the dynamics of partner and family relationships and their ideas of ideals about love, family and partnership as such.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hospodářských a sociálních dějincs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV