dc.contributor.advisor | Fousek Krobová, Tereza | |
dc.creator | Viktorinová, Anna | |
dc.date.accessioned | 2025-02-19T10:55:11Z | |
dc.date.available | 2025-02-19T10:55:11Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196918 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce zabývá vztahem mezi videohrami a seriály, a to na příkladu adaptace The Last of Us. Hlavním cílem práce je zjistit, jak se liší vnímání videohry The Last of Us a její seriálové adaptace mezi lidmi, kteří znají herní předlohu, a těmi, co viděli jen seriál. Zvláštní pozornost je věnovaná tomu, jestli jsou hráči vůči seriálu více kritičtí, jak se lišila jejich motivace pro sledování adaptace a jaké hlavní téma respondentům vyvstalo během hraní nebo sledování. Jako teoretický základ v práci slouží definice publika, teorie užití a uspokojení a teorie kódování a dekódování. Jelikož se práce zabývá videohrami, jsou přiblíženy klíčové herní aspekty. Zásadní je popis konvergence, participativní kultury a transmediálních principů, na něž navazuje kapitola věnující se adaptacím. Teoretickou část práce uzavírá představení hry The Last of Us, jejího příběhu, hlavních témat, herních mechanik a rozdílů oproti seriálu. Výzkum probíhal formou polostrukturovaných rozhovorů se třinácti respondenty, přičemž šest z nich vidělo pouze seriál a sedm hrálo také videoherní předlohu. Metodou analýzy byla zakotvená teorie. Z analýzy vyplývá, že hlavní motivací hráčů pro sledování seriálu byla právě možnost srovnání s předlohou, zatímco u diváků bez herní zkušenosti byly motivace především sociálního charakteru.... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis explores the relationship between video games and TV series, using the adaptation of The Last of Us as an example. The aim is to find out how the perception of the video game and its adaptation differs between people who are familiar with the game and those who have only seen the series. Particular attention is paid to whether gamers are more critical of the series, how their motivations for watching the adaptation differed, and what theme emerged while playing or watching. Audience definition, uses and gratifications theory, and encoding and decoding theory serve as the theoretical basis. Key game aspects, convergence, participatory culture and transmedia principles are an essential part of the thesis, followed by a chapter on adaptations. The theoretical part concludes with an introduction to The Last of Us, its story, main themes, game mechanics and differences from the adaptation. The research took the form of semi-structured interviews with thirteen respondents, six had only seen the series, while seven had also played the video game. The method of analysis was grounded theory. The analysis showed that the gamers' main motivation for watching the series was to be able to compare it to the game, whereas for viewers without gaming experience the motivations were mainly social. According to... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | transmédia | cs_CZ |
dc.subject | seriály | cs_CZ |
dc.subject | videohry | cs_CZ |
dc.subject | publikum | cs_CZ |
dc.subject | percepce | cs_CZ |
dc.subject | adaptace The Last of Us | cs_CZ |
dc.subject | transmedia | en_US |
dc.subject | TV series | en_US |
dc.subject | videogames | en_US |
dc.subject | audience | en_US |
dc.subject | perception | en_US |
dc.subject | adaptations | en_US |
dc.subject | The Last of Us | en_US |
dc.title | Vztah videoher a seriálů na příkladu The Last of Us | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-29 | |
dc.description.department | Department of Journalism | en_US |
dc.description.department | Katedra žurnalistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 257678 | |
dc.title.translated | The Relationship Between Videogames and TV Series As Seen in The Last of Us | en_US |
dc.contributor.referee | Švelch, Jan | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Journalism with specialisation in Visual Journalism | en_US |
thesis.degree.discipline | Žurnalistika se specializací Vizuální žurnalistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Journalism | en_US |
thesis.degree.program | Žurnalistika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra žurnalistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Journalism | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Žurnalistika se specializací Vizuální žurnalistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Journalism with specialisation in Visual Journalism | en_US |
uk.degree-program.cs | Žurnalistika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Journalism | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce zabývá vztahem mezi videohrami a seriály, a to na příkladu adaptace The Last of Us. Hlavním cílem práce je zjistit, jak se liší vnímání videohry The Last of Us a její seriálové adaptace mezi lidmi, kteří znají herní předlohu, a těmi, co viděli jen seriál. Zvláštní pozornost je věnovaná tomu, jestli jsou hráči vůči seriálu více kritičtí, jak se lišila jejich motivace pro sledování adaptace a jaké hlavní téma respondentům vyvstalo během hraní nebo sledování. Jako teoretický základ v práci slouží definice publika, teorie užití a uspokojení a teorie kódování a dekódování. Jelikož se práce zabývá videohrami, jsou přiblíženy klíčové herní aspekty. Zásadní je popis konvergence, participativní kultury a transmediálních principů, na něž navazuje kapitola věnující se adaptacím. Teoretickou část práce uzavírá představení hry The Last of Us, jejího příběhu, hlavních témat, herních mechanik a rozdílů oproti seriálu. Výzkum probíhal formou polostrukturovaných rozhovorů se třinácti respondenty, přičemž šest z nich vidělo pouze seriál a sedm hrálo také videoherní předlohu. Metodou analýzy byla zakotvená teorie. Z analýzy vyplývá, že hlavní motivací hráčů pro sledování seriálu byla právě možnost srovnání s předlohou, zatímco u diváků bez herní zkušenosti byly motivace především sociálního charakteru.... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis explores the relationship between video games and TV series, using the adaptation of The Last of Us as an example. The aim is to find out how the perception of the video game and its adaptation differs between people who are familiar with the game and those who have only seen the series. Particular attention is paid to whether gamers are more critical of the series, how their motivations for watching the adaptation differed, and what theme emerged while playing or watching. Audience definition, uses and gratifications theory, and encoding and decoding theory serve as the theoretical basis. Key game aspects, convergence, participatory culture and transmedia principles are an essential part of the thesis, followed by a chapter on adaptations. The theoretical part concludes with an introduction to The Last of Us, its story, main themes, game mechanics and differences from the adaptation. The research took the form of semi-structured interviews with thirteen respondents, six had only seen the series, while seven had also played the video game. The method of analysis was grounded theory. The analysis showed that the gamers' main motivation for watching the series was to be able to compare it to the game, whereas for viewers without gaming experience the motivations were mainly social. According to... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra žurnalistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | C | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |