Absolventi tanečních konzervatoří 60. let 20. století v orálně-historické perspektivě
Ballet school graduates in 1960's Czechoslovakia in oral-history perspective
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196890Identifikátory
SIS: 225398
Kolekce
- Kvalifikační práce [6976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Franc, Martin
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Orální historie - soudobé dějiny
Katedra / ústav / klinika
Program Orální historie - soudobé dějiny
Datum obhajoby
28. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Tanec, balet, tanečníci, tanečnice, divadlo, subjektivitaKlíčová slova (anglicky)
Dance, ballet, dancers, theatre, subjectivityPředkládáná přáce se zábývá tánecníký á tánecnicemi báletu před řokem 1989 v býválem Československu. Konkřetní zvolenou skupinou jsou tánecníci á tánecnice nářození ve 40. letech 20. století. Přáce ná zákláde histořicke sondý do jejich přácovního á osobního zivotá ukázuje ná nekteře z kontinuit i diskontinuit v dejinách tohoto umení v Československu. Dále přáce ánálýzuje subjektivitý techto tánecníku á poukázuje ná jednu z mozných přícin přoblemátickeho spolecenskeho postávení tánecníku v násí spolecnosti. Zvolená metodologie se opířá o ořálne-histořicke přámený v kombináci s odbořnou liteřátuřou á dálsími zdřoji. Klíčová slova Tánec, bálet, tánecníci/tánecnice, divádlo, subjektivitá.
This thesis deals with ballet dancers before 1989 in the former Czechoslovakia. The specific group chosen are dancers born in the 1940s. Based on a historical probe into their working and personal lives, the work points to some of the continuities and discontinuities in the history of ballet art in Czechoslovakia. Furthermore, the thesis analyses the subjectivities of these dancers and points to one of the possible reasons for the problematic social status of dancers in our society. The chosen methodology relies on oral-historical sources in combination with literature and other sources. Key words Dance, ballet, dancers, theatre, subjectivity.