Adoption of battery electric passenger vehicles by the Czech firms: A discrete choice experiment
Přijetí bateriových elektrických osobních vozidel českými firmami: výběrový experiment
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196869Identifikátory
SIS: 268240
Kolekce
- Kvalifikační práce [18349]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Opatrný, Matěj
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a finance se specializací Finanční trhy a datová analýza
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
29. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
elektrická vozidla, bateriová elektrická vozidla, výběrový experiment, ochota platitKlíčová slova (anglicky)
electric vehicles, battery electric vehicles, discrete choice experiment, willingness to payTato studie zkoumá potenciál adopce elektrických vozidel mezi firmami a osoba- mi samostatně výdělečně činnými v České republice. Preference správců firem- ních vozových parků pro čtyři různé technologie osobních vozidel - benzinová, naftová, plug-in hybridní a bateriová elektrická vozidla - byly zjišťovány na zák- ladě jejich finančních a nefinančních atributů. Respondenti mohli nejen zvolit preferovanou technologii, ale také rozhodnout o počtu vozidel, která si z každé technologie chtějí pořídit, což odpovídá přístupu modelu vícečetné diskrétní- kontinuální extrémní hodnoty. Ačkoli tento model zachycuje množství pořizo- vaných vozidel, tato práce využila podmíněné logitové a smíšené logitové mod- ely. Byl navržen cílený dotazník, který rozlišuje mezi novými a ojetými vozidly, velikostmi vozidel a různými typy vlastnictví, a zároveň zkoumá charakteris- tiky stávajících vozových parků. K analýze preferencí zamýšlených vozidel byly použity Poissonovy a negativně binomické regresní modely. Výsledky ukazují, že náklady významně snižují pravděpodobnost volby vozidla, zatímco firmy provozující fotovoltaické elektrárny jsou na náklady vozidel méně citlivé. Kon- venční vozidla jsou výrazně preferována před bateriovými elektrickými vozidly a politiky podporující soukromou nabíjecí infrastrukturu významně...
This study investigates the adoption potential of electric vehicles among firms and self-employed individuals in the Czech Republic. We elicit company fleet managers' preferences for four different passenger vehicle technologies (gasoline, diesel, plug-in hybrid, and battery electric vehicles) that differ in monetary and non-monetary attributes. They are allowed not only to choose the best tech- nology but also to decide how many vehicles from each technology they want to buy as in a multiple discrete-continuous extreme value model. The model is hence intended to capture the quantities purchased instead of a single dis- crete choice. However, this thesis adopted conditional logit and mixed logit models. A tailored questionnaire that distinguishes between new and used ve- hicles, vehicle sizes and different ownership types was designed. Additionally, it explores the characteristics of the existing fleet and examines intended ve- hicle preferences using Poisson and negative binomial regression. We found that cost significantly decreases the likelihood of vehicle choice, while firms op- erating photovoltaics are less sensitive to vehicle costs and that conventional vehicles are strongly preferred over battery electric vehicles. Moreover, policies supporting private charging significantly increase...