Předškolní vzdělávání dítěte s odlišným mateřským jazykem
Preschool education for children with different native language
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196674Identifikátory
SIS: 233513
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klapálková, Veronika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
22. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
předškolní věk|odlišný mateřský jazyk|bilingvismus|inkluze|podpůrná opatření|jazyková bariéra|komunikace|řeč|vzdělávání|asistent pedagogaKlíčová slova (anglicky)
preschool age|different mother tongue|bilingualism|inclusion|support measures|language barrier|communication|speech|education|teaching assistantDiplomová práce se zaměřuje na problematiku předškolního vzdělávání dítěte s odlišným mateřským jazykem a na konkrétní formy podpory, které jim usnadňují cestu českým vzdělávacím systémem. Cílem práce je identifikovat potíže dítěte s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole se záměrem nalézt nejadekvátnější řešení, která navrhují pedagogové, již jsou s dětmi v úzkém každodenním kontaktu. Taková řešení, jež usnadní předškolním dětem s odlišným mateřským jazykem plynulý přechod na základní školu a položí bezpečný základ dalšímu vzdělávání. Teoretická část práce je zaměřena na migrační situaci v rámci České republiky, dále definuje klíčové pojmy spojené s tématem práce a nabízí náhled na aktuální situaci v předškolním vzdělávání s hlavním zaměřením na děti s odlišným mateřským jazykem. Teoretická oblast také nahlíží na inkluzi dětí s odlišným mateřským jazykem v rámci Evropy a shrnuje legislativní ukotvení této problematiky v České republice. Výzkumná část diplomové práce popisuje přípravu a uskutečnění výzkumných rozhovorů s pedagogy mateřských a základních škol, kteří mají s dětmi s odlišným mateřským jazykem praktické zkušenosti. Cílem výzkumu je zjistit názory a zkušenosti pedagogů, doplněné o doporučení ověřená letitou praxí. Rozhovory jsou analyzovány prostřednictvím tematické analýzy,...
The thesis focuses on the issue of preschool education of children with a different mother tongue and on specific forms of support that facilitate their journey through the Czech education system. The aim of the thesis is to identify the difficulties of a child with a different mother tongue in a Czech kindergarten with the intention of finding the most adequate solutions proposed by educators who are in close daily contact with the children. Such solutions will facilitate the smooth transition to primary school for preschool children with a different mother tongue and lay a secure foundation for further education. The theoretical part of the thesis focuses on the migration situation within the Czech Republic, defines key concepts related to the topic of the thesis and offers an insight into the current situation in pre-school education with the main focus on children with a different mother tongue. The theoretical area also looks at the inclusion of children with a different mother tongue within Europe and summarises the legislative anchoring of this issue in the Czech Republic. The research part of the thesis describes the preparation and implementation of research interviews with kindergarten and primary school teachers who have practical experience with children with a different mother tongue....