La Voix de résistance et de transgression dans l'oeuvre poétique de Déwé Gorodé
The Voice of Resistance and Transgression in the Poetic work of Déwé Gorodé
Odboj a transgrese v básnickém díle Déwé Gorodé
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196641Identifikátory
SIS: 236646
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šarše, Vojtěch
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Francouzská filologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
21. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Francouzština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Frankofonní literatury|Déwé Gorodé|Nová Kaledonie|Kanak|poezieKlíčová slova (anglicky)
Francophone literatures|Déwé Gorodé|New Caledonia|Kanak|poetryPráce se zabývá poezií kaledonské spisovatelky Déwé Gorodé. Cílem je analyzovat básnické prostředky sloužící k vyjádření odporu vůči jevům vnímaným jako škodlivé (kolonialismus, štěpení společnosti, globalizace) a k překonání stávajících literárních žánrů. Analýza je založena na korpusu básní vybraných ze tří sbírek: Sous les cendres des conques, Dire le vrai a Se donner le pays. Paroles jumelles (sbírky nejsou přeloženy do češtiny, některé básně byly vydány pouze souborně v angličtině). Nejprve se práce zaměřuje na autorčinu militantní a radikální poezii podnícenou bojem o nezávislost, navazuje studiem tvorby určené k přednesu pravdivého obrazu politicko-společenského vývoje a sleduje proměny poezie vzhledem k nabytí kaledonského práva na sebeurčení. Závěrem práce nabízí analýzu přeměn autorčiny poetiky a její otevření se světu. Každá kapitola sleduje jednotlivé osy poezie zakotvené v autorčině politické angažovanosti. Celkově si práce klade za cíl analyzovat rétoriku "gorodovského paradoxu" a odhalit vnější vlivy, které jsou v rozporu s kategorickým odmítáním Západu. Klíčová slova Frankofonní literatury, Déwé Gorodé, Kanaky/Nová Kaledonie, Kanak, poezie
The thesis deals with the poetry of the Caledonian writer Déwé Gorodé. The objective is to analyse the poetic means of resistance to phenomena perceived as detrimental (colonialism, social division, globalization) and of transgression resulting from the effort to surpass existing literary genres. The analysis is based on a corpus of poems selected from three collections: Sous les cendres des conques (translated as Under the Ashes of the Conch Shells), Dire le vrai (translated as Speaking Truth) and Se donner le pays. Paroles jumelles (published only in French). First, the work focuses on the militant and radical poetry agitated by the independence struggle, proceeds by a study of the poetical writing destined to present a real image of the politico-social development and follows the trajectory of poetry in the light of acquired Caledonian self-determination. The last chapter offers an analysis of the change in the poetic narrative and of its opening towards the world. Each chapter follows a poetic axis, anchored in the author's political engagement. Overall, the work aims to confront the rhetoric of the "Gorodian paradox" and reveal the extrinsic influences that contradict the categorical rejection of the West. Key words Francophone literatures, Déwé Gorodé, Kanaky/New Caledonia, Kanak, poetry