dc.creator | Přenosilová, Klára | |
dc.date.accessioned | 2025-01-09T09:55:06Z | |
dc.date.available | 2025-01-09T09:55:06Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196138 | |
dc.description.abstract | Občanskoprávní aspekty samořiditelných vozidel Abstrakt Tato dizertační práce se zaměřuje na občanskoprávní aspekty dosud poměrně nového fenoménu samořiditelných automobilů. S ohledem na to, že autonomní automobil od konvenčního automobilu odlišuje především software autopilota, který umožňuje jeho autonomní jízdu bez zásahu řidiče, je právní analýze autopilota věnována zvláštní pozornost. Cílem je poskytnout komplexní analýzu tohoto fenoménu ze všech zásadních hledisek občanského práva. Práce je rozdělena na celkem pět částí. První úvodem vymezuje autonomní automobily a jejich klasifikaci z technického hlediska. Druhá část se věnuje občanskoprávní povaze autonomního automobilu a softwaru autopilota. Po prvotním vymezení pojmů jsou autonomní automobil a jeho software posuzovány z hlediska jejich věcné povahy, jejich statusu, z pohledu autorského práva a jejich povahy jakožto výrobku. Třetí část přináší právní kvalifikaci hlavních smluvních závazkových vztahů, které mohou být typicky uzavírány v souvislosti s užíváním autonomních automobilů. Jedná se o kupní smlouvu a (s ohledem na provázanost autonomního automobilu se softwarem autopilota) také licenční smlouvu a smlouvu o poskytování softwaru jako služby. Čtvrtá část je věnována etickým hlediskům používání samořiditelných vozidel a jejich dopadu na... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Civil law aspects of self-driving vehicles Abstract This dissertation focuses on the civil law aspects of the still relatively new phenomenon of self-driving cars. Considering that what distinguishes an autonomous car from a conventional car is mainly the autopilot software, which enables its autonomous driving without driver intervention, the legal analysis of the autopilot is given special attention. The aim is to provide a comprehensive analysis of this phenomenon from all fundamental aspects of civil law. The dissertation is divided into a total of five parts. The first introduces autonomous cars and their classification from a technical point of view. The second part deals with the civil law nature of the autonomous car and the autopilot software. After an initial definition of the terms, the autonomous car and its software are considered in terms of their nature as a thing, their status, their copyright protection and their nature as a product. The third part provides a legal assessment of the main contracts that may typically be entered into in connection with their use. These include the purchase contract and, given the interdependence of the autonomous car with the autopilot software, the licence and the software-as-a-service agreement. The fourth part is devoted to the ethical aspects of the use... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Právnická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | autonomous vehicles | en_US |
dc.subject | autopilot | en_US |
dc.subject | software | en_US |
dc.subject | civil-law nature | en_US |
dc.subject | contractual relations | en_US |
dc.subject | tort relations | en_US |
dc.subject | ethics | en_US |
dc.subject | autonomní automobil | cs_CZ |
dc.subject | autopilot | cs_CZ |
dc.subject | software | cs_CZ |
dc.subject | občanskoprávní povaha | cs_CZ |
dc.subject | smluvní vztahy | cs_CZ |
dc.subject | deliktní vztahy | cs_CZ |
dc.subject | etika | cs_CZ |
dc.title | Občanskoprávní aspekty samořiditelných vozidel | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-12-19 | |
dc.description.department | Department of Civil Law | en_US |
dc.description.department | Katedra občanského práva | cs_CZ |
dc.description.faculty | Právnická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Law | en_US |
dc.identifier.repId | 272572 | |
dc.title.translated | Civil law aspects of self-driving vehicles | en_US |
dc.contributor.referee | Šolc, Martin | |
thesis.degree.name | JUDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Law and Jurisprudence | en_US |
thesis.degree.discipline | Právo a právní věda | cs_CZ |
thesis.degree.program | Law and Jurisprudence | en_US |
thesis.degree.program | Právo a právní věda | cs_CZ |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Právnická fakulta::Katedra občanského práva | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Law::Department of Civil Law | en_US |
uk.faculty-name.cs | Právnická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Law | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Právo a právní věda | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Law and Jurisprudence | en_US |
uk.degree-program.cs | Právo a právní věda | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Law and Jurisprudence | en_US |
thesis.grade.cs | Uznáno | cs_CZ |
thesis.grade.en | Recognized | en_US |
uk.abstract.cs | Občanskoprávní aspekty samořiditelných vozidel Abstrakt Tato dizertační práce se zaměřuje na občanskoprávní aspekty dosud poměrně nového fenoménu samořiditelných automobilů. S ohledem na to, že autonomní automobil od konvenčního automobilu odlišuje především software autopilota, který umožňuje jeho autonomní jízdu bez zásahu řidiče, je právní analýze autopilota věnována zvláštní pozornost. Cílem je poskytnout komplexní analýzu tohoto fenoménu ze všech zásadních hledisek občanského práva. Práce je rozdělena na celkem pět částí. První úvodem vymezuje autonomní automobily a jejich klasifikaci z technického hlediska. Druhá část se věnuje občanskoprávní povaze autonomního automobilu a softwaru autopilota. Po prvotním vymezení pojmů jsou autonomní automobil a jeho software posuzovány z hlediska jejich věcné povahy, jejich statusu, z pohledu autorského práva a jejich povahy jakožto výrobku. Třetí část přináší právní kvalifikaci hlavních smluvních závazkových vztahů, které mohou být typicky uzavírány v souvislosti s užíváním autonomních automobilů. Jedná se o kupní smlouvu a (s ohledem na provázanost autonomního automobilu se softwarem autopilota) také licenční smlouvu a smlouvu o poskytování softwaru jako služby. Čtvrtá část je věnována etickým hlediskům používání samořiditelných vozidel a jejich dopadu na... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Civil law aspects of self-driving vehicles Abstract This dissertation focuses on the civil law aspects of the still relatively new phenomenon of self-driving cars. Considering that what distinguishes an autonomous car from a conventional car is mainly the autopilot software, which enables its autonomous driving without driver intervention, the legal analysis of the autopilot is given special attention. The aim is to provide a comprehensive analysis of this phenomenon from all fundamental aspects of civil law. The dissertation is divided into a total of five parts. The first introduces autonomous cars and their classification from a technical point of view. The second part deals with the civil law nature of the autonomous car and the autopilot software. After an initial definition of the terms, the autonomous car and its software are considered in terms of their nature as a thing, their status, their copyright protection and their nature as a product. The third part provides a legal assessment of the main contracts that may typically be entered into in connection with their use. These include the purchase contract and, given the interdependence of the autonomous car with the autopilot software, the licence and the software-as-a-service agreement. The fourth part is devoted to the ethical aspects of the use... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Právnická fakulta, Katedra občanského práva | cs_CZ |
thesis.grade.code | U | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | U | |