Formální a neformální regulace reklamy v České republice
Formal and informal regulation of advertising in the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19496Identifikátory
SIS: 66243
Kolekce
- Kvalifikační práce [14207]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hraba, Zdeněk
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra národního hospodářství
Datum obhajoby
25. 11. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Vztah práva, ekonomie a etiky nachází odraz ve vztahu formální a neformální regulace reklamy, kdy právní regulace se stává základní úpravou urcitého chování, zatímco neformální regulace vyžaduje po zúcastnených subjektech vyšší etické standardy. Právo na šírení reklamy je na základe obecných interpretacních principu vykládáno extenzivne, z hlediska právního mnohé projevy komunikace prostrednictvím reklamy nejsou závadné. Realizaci formální regulace potom napomáhá regulace neformální, zejména ve forme samoregulace, která klade nadstavbové požadavky na etickou nezávadnost reklamy. Pri vzniku samoregulace reklamního odvetví v Ceské republice se uplatnuje zejména samoregulace ex ante, samoregulacní orgány nevstupují do prostoru deregulovaného v dusledku selhání formální regulace, nýbrž vyplnují prostor formální regulací dosud nezasažený a brání jeho zužování. Východiskem pro neformální regulaci je tvorba základu podnikatelské kultury, etické uvedomení managementu každé z firem - soutežitelu, pricemž je zapotrebí etické principy uvádet v život prostrednictvím nástroju etického rízení. Hodnocení dopadu neformální regulace ex post nevyznívá jednoznacne, již zmínené vyšší nároky a prísnejší požadavky se napríklad v oblasti ochrany spotrebitele stávají inspirací a podnetem pro zprísnení regulace formální, k níž by...
Focusing on the Czech Republic's current reality, the paper describes basic relations between legal (formal) and other (informal) ways of regulation of advertising. Having covered basic marketing and advertising terminology and legal definitions of essential advertising terms, it further generally describes the principles of both formal and informal regulation of advertising. Formal regulation is represented by European Union rules focusing on general advertising regulation and consumer protection. The description of the Czech Republic's current legal regulation consists in a list of most recent laws in the area of public (constitutional and speficic laws) and private (civil and business) law. Moreover, areas such as business ethics, ethics in management, its principles, methods and tools are presented, ethical codices being the focal point here and basis for further analyses in the following parts of the paper. Informal regulation is based on business and professional ethics and further develops the idea of ethical codices when describing the principles of self-regulation as the most important informal regulatory system. The principles of self-regulation of advertising are divided into two groups: theoretical and applied. The latter are based on the rules declared by international self-regulation...