dc.contributor.advisor | Reifová, Irena | |
dc.creator | Stránská, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T09:34:15Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T09:34:15Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194911 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se věnuje tématu zobrazování minulosti v populární kultuře s akcentem na fenomén nostalgie, zkoumaným na případu seriálu Life on Mars a jeho české adaptaci Svět pod hlavou. Ve své teoretické části práce nejprve představuje koncept kolektivní paměti a popisuje důležitou roli komunikačních technologií a médií v paměťových procesech. Dále je zde věnován prostor fenoménu nostalgie, jež je zde popsán z hlediska jeho historie, významových proměn, jeho projevů a významů v mediálních obsazích a populární kultuře a rovněž je zde popsána specifická forma nostalgie, jíž je nostalgie post-socialistická. Poslední část teoretické části je věnována objasnění historických kontextů, do kterých jsou zkoumané seriály zasazeny. Ve své výzkumné části se práce věnuje kvalitativní obsahové analýze obou seriálů, na jejímž základě je identifikováno pět tematických kategorií prvků, které jsou v obou seriálech využity pro evokování minulost či nostalgického sentimentu. Tyto kategorie jsou posléze mezi oběma seriály porovnány z hlediska významů, jež jsou zde o minulosti vytvářeny, a z hlediska rolí, které v jednotlivých zobrazeních minulosti hrají politické ideologie tehdejší doby. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This master's thesis deals with the topic of depicting the past in popular culture with an emphasis on the phenomenon of nostalgia, examined through the case of the TV shows Life on Mars and its Czech adaptation Svět pod hlavou. In its theoretical part, the thesis first introduces the concept of collective memory and describes the important roles of communication technologies and media in memory processes. The next part is dedicated to the phenomenon of nostalgia, which is described in terms of its history, changes in meaning, its manifestations and significance in media content and popular culture, and lastly a specific form of nostalgia is described, this form being the post-socialist nostalgia. The rest of the theoretical part is dedicated to the brief description of the historical contexts in which both of the analyzed TV shows are set. In its research part, the thesis focuses on qualitative content analysis of both series, and based on its results we can identify five thematic categories of elements that are used in both TV shows to evoke the past or nostalgic sentiment. These categories are then compared between the two TV shows in terms of the meanings they create about the past and in terms of the role that political ideologies of the past play in its individual depictions. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | Nostalgia | en_US |
dc.subject | collective memory | en_US |
dc.subject | popular culture | en_US |
dc.subject | history | en_US |
dc.subject | socialism | en_US |
dc.subject | Life on Mars | en_US |
dc.subject | World under Head | en_US |
dc.subject | Nostalgie | cs_CZ |
dc.subject | kolektivní paměť | cs_CZ |
dc.subject | populární kultura | cs_CZ |
dc.subject | minulost | cs_CZ |
dc.subject | socialismus | cs_CZ |
dc.subject | Life on Mars | cs_CZ |
dc.subject | Svět pod hlavou | cs_CZ |
dc.title | Srovnání britské a české verze seriálu Life on Mars z hlediska využití fenoménu nostalgie | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-19 | |
dc.description.department | Department of Media Studies | en_US |
dc.description.department | Katedra mediálních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.identifier.repId | 257916 | |
dc.title.translated | Comparing the British and the Czech version of the show Life on Mars in terms of using the phenomenon of nostalgia | en_US |
dc.contributor.referee | Kárníková, Lydie | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Media Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Mediální studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Media Studies | en_US |
thesis.degree.program | Mediální studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra mediálních studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Media Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Mediální studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Media Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Mediální studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Media Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se věnuje tématu zobrazování minulosti v populární kultuře s akcentem na fenomén nostalgie, zkoumaným na případu seriálu Life on Mars a jeho české adaptaci Svět pod hlavou. Ve své teoretické části práce nejprve představuje koncept kolektivní paměti a popisuje důležitou roli komunikačních technologií a médií v paměťových procesech. Dále je zde věnován prostor fenoménu nostalgie, jež je zde popsán z hlediska jeho historie, významových proměn, jeho projevů a významů v mediálních obsazích a populární kultuře a rovněž je zde popsána specifická forma nostalgie, jíž je nostalgie post-socialistická. Poslední část teoretické části je věnována objasnění historických kontextů, do kterých jsou zkoumané seriály zasazeny. Ve své výzkumné části se práce věnuje kvalitativní obsahové analýze obou seriálů, na jejímž základě je identifikováno pět tematických kategorií prvků, které jsou v obou seriálech využity pro evokování minulost či nostalgického sentimentu. Tyto kategorie jsou posléze mezi oběma seriály porovnány z hlediska významů, jež jsou zde o minulosti vytvářeny, a z hlediska rolí, které v jednotlivých zobrazeních minulosti hrají politické ideologie tehdejší doby. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This master's thesis deals with the topic of depicting the past in popular culture with an emphasis on the phenomenon of nostalgia, examined through the case of the TV shows Life on Mars and its Czech adaptation Svět pod hlavou. In its theoretical part, the thesis first introduces the concept of collective memory and describes the important roles of communication technologies and media in memory processes. The next part is dedicated to the phenomenon of nostalgia, which is described in terms of its history, changes in meaning, its manifestations and significance in media content and popular culture, and lastly a specific form of nostalgia is described, this form being the post-socialist nostalgia. The rest of the theoretical part is dedicated to the brief description of the historical contexts in which both of the analyzed TV shows are set. In its research part, the thesis focuses on qualitative content analysis of both series, and based on its results we can identify five thematic categories of elements that are used in both TV shows to evoke the past or nostalgic sentiment. These categories are then compared between the two TV shows in terms of the meanings they create about the past and in terms of the role that political ideologies of the past play in its individual depictions. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | B | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |