dc.contributor.advisor | Děchtěrenko, Filip | |
dc.creator | Bilá, Lea | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T05:00:50Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T05:00:50Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194589 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá problematikou zapamatování si dat z vizualizací, které se vyskytují u novinových článků. Výzkumným cílem bylo zjistit, jak přítomnost vizualizace dat ovlivní míru zapamatování si informací, potažmo zjistit, jak případný nesoulad v datech ovlivní paměť na takto prezentovaná data a při tom zachovat vysokou ekologickou validitu. Výzkumu se zúčastnilo 132 participantů, kterých úkolem bylo přečíst si tři různé články v třech různých podmínkách (kongruentní, nekongruentní a grafická), a pak vyplnili test, který se dotazoval na přečtené informace. Výzkum ukázal, že si byli participanti nejlépe schopni zapamatovat data, byly-li prezentovány v kongruentní podmínce, tedy jak v grafu, tak i v textu. Významný rozdíl mezi podmínkou grafickou (data prezentována pouze v grafu) a nekongruentní (data v textu nesouhlasila s těmi v grafu) nalezen nebyl. Nebyl nalezen ani rozdíl mezi schopností si zapamatovat data z textu nebo z grafu v nekongruentní podmínce. V grafických podmínkách si nejlépe vedly prezentace dat pomocí sloupcového grafu. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The bachelor thesis deals with the problem of remembering data from visualizations that occur in newspaper articles. The research objective was to determine how the presence of data visualizations affects the rate of remembering information, and consequently to determine how any inconsistencies in the data affect memory for the data presented in this way while maintaining high ecological validity. The research involved 132 participants whose task was to read three different articles in three different conditions (congruent, incongruent, and graphical), and then complete a test that asked about the information they had just read. The research showed that participants were best able to remember the data when it was presented in the congruent condition, i.e., in both graph and text. No significant difference was found between the graphical condition (data presented only in the graph) and the incongruent condition (data in the text did not match those in the graph). Nor was a difference found between the ability to remember data from text or from a graph in incongruent condition. In the graphical conditions, data presentation using a bar chart performed best. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | data visualization|memorability of data|newspaper articles|ecological validity | en_US |
dc.subject | datové vizualizace|zapamatovatelnost dat|novinové články|ekologická validita | cs_CZ |
dc.title | Interpretace novinových textů, vizualizace informací a jejich zapamatovatelnost | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-02 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 260618 | |
dc.title.translated | Interpretation of newspaper articles, visualization of information and their memorability | en_US |
dc.contributor.referee | Say, Nicolas | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá problematikou zapamatování si dat z vizualizací, které se vyskytují u novinových článků. Výzkumným cílem bylo zjistit, jak přítomnost vizualizace dat ovlivní míru zapamatování si informací, potažmo zjistit, jak případný nesoulad v datech ovlivní paměť na takto prezentovaná data a při tom zachovat vysokou ekologickou validitu. Výzkumu se zúčastnilo 132 participantů, kterých úkolem bylo přečíst si tři různé články v třech různých podmínkách (kongruentní, nekongruentní a grafická), a pak vyplnili test, který se dotazoval na přečtené informace. Výzkum ukázal, že si byli participanti nejlépe schopni zapamatovat data, byly-li prezentovány v kongruentní podmínce, tedy jak v grafu, tak i v textu. Významný rozdíl mezi podmínkou grafickou (data prezentována pouze v grafu) a nekongruentní (data v textu nesouhlasila s těmi v grafu) nalezen nebyl. Nebyl nalezen ani rozdíl mezi schopností si zapamatovat data z textu nebo z grafu v nekongruentní podmínce. V grafických podmínkách si nejlépe vedly prezentace dat pomocí sloupcového grafu. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis deals with the problem of remembering data from visualizations that occur in newspaper articles. The research objective was to determine how the presence of data visualizations affects the rate of remembering information, and consequently to determine how any inconsistencies in the data affect memory for the data presented in this way while maintaining high ecological validity. The research involved 132 participants whose task was to read three different articles in three different conditions (congruent, incongruent, and graphical), and then complete a test that asked about the information they had just read. The research showed that participants were best able to remember the data when it was presented in the congruent condition, i.e., in both graph and text. No significant difference was found between the graphical condition (data presented only in the graph) and the incongruent condition (data in the text did not match those in the graph). Nor was a difference found between the ability to remember data from text or from a graph in incongruent condition. In the graphical conditions, data presentation using a bar chart performed best. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |