Zobrazit minimální záznam

Interpretation of newspaper articles, visualization of information and their memorability
dc.contributor.advisorDěchtěrenko, Filip
dc.creatorBilá, Lea
dc.date.accessioned2024-11-29T05:00:50Z
dc.date.available2024-11-29T05:00:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194589
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá problematikou zapamatování si dat z vizualizací, které se vyskytují u novinových článků. Výzkumným cílem bylo zjistit, jak přítomnost vizualizace dat ovlivní míru zapamatování si informací, potažmo zjistit, jak případný nesoulad v datech ovlivní paměť na takto prezentovaná data a při tom zachovat vysokou ekologickou validitu. Výzkumu se zúčastnilo 132 participantů, kterých úkolem bylo přečíst si tři různé články v třech různých podmínkách (kongruentní, nekongruentní a grafická), a pak vyplnili test, který se dotazoval na přečtené informace. Výzkum ukázal, že si byli participanti nejlépe schopni zapamatovat data, byly-li prezentovány v kongruentní podmínce, tedy jak v grafu, tak i v textu. Významný rozdíl mezi podmínkou grafickou (data prezentována pouze v grafu) a nekongruentní (data v textu nesouhlasila s těmi v grafu) nalezen nebyl. Nebyl nalezen ani rozdíl mezi schopností si zapamatovat data z textu nebo z grafu v nekongruentní podmínce. V grafických podmínkách si nejlépe vedly prezentace dat pomocí sloupcového grafu.cs_CZ
dc.description.abstractThe bachelor thesis deals with the problem of remembering data from visualizations that occur in newspaper articles. The research objective was to determine how the presence of data visualizations affects the rate of remembering information, and consequently to determine how any inconsistencies in the data affect memory for the data presented in this way while maintaining high ecological validity. The research involved 132 participants whose task was to read three different articles in three different conditions (congruent, incongruent, and graphical), and then complete a test that asked about the information they had just read. The research showed that participants were best able to remember the data when it was presented in the congruent condition, i.e., in both graph and text. No significant difference was found between the graphical condition (data presented only in the graph) and the incongruent condition (data in the text did not match those in the graph). Nor was a difference found between the ability to remember data from text or from a graph in incongruent condition. In the graphical conditions, data presentation using a bar chart performed best.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectdata visualization|memorability of data|newspaper articles|ecological validityen_US
dc.subjectdatové vizualizace|zapamatovatelnost dat|novinové články|ekologická validitacs_CZ
dc.titleInterpretace novinových textů, vizualizace informací a jejich zapamatovatelnostcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-02
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId260618
dc.title.translatedInterpretation of newspaper articles, visualization of information and their memorabilityen_US
dc.contributor.refereeSay, Nicolas
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá problematikou zapamatování si dat z vizualizací, které se vyskytují u novinových článků. Výzkumným cílem bylo zjistit, jak přítomnost vizualizace dat ovlivní míru zapamatování si informací, potažmo zjistit, jak případný nesoulad v datech ovlivní paměť na takto prezentovaná data a při tom zachovat vysokou ekologickou validitu. Výzkumu se zúčastnilo 132 participantů, kterých úkolem bylo přečíst si tři různé články v třech různých podmínkách (kongruentní, nekongruentní a grafická), a pak vyplnili test, který se dotazoval na přečtené informace. Výzkum ukázal, že si byli participanti nejlépe schopni zapamatovat data, byly-li prezentovány v kongruentní podmínce, tedy jak v grafu, tak i v textu. Významný rozdíl mezi podmínkou grafickou (data prezentována pouze v grafu) a nekongruentní (data v textu nesouhlasila s těmi v grafu) nalezen nebyl. Nebyl nalezen ani rozdíl mezi schopností si zapamatovat data z textu nebo z grafu v nekongruentní podmínce. V grafických podmínkách si nejlépe vedly prezentace dat pomocí sloupcového grafu.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis deals with the problem of remembering data from visualizations that occur in newspaper articles. The research objective was to determine how the presence of data visualizations affects the rate of remembering information, and consequently to determine how any inconsistencies in the data affect memory for the data presented in this way while maintaining high ecological validity. The research involved 132 participants whose task was to read three different articles in three different conditions (congruent, incongruent, and graphical), and then complete a test that asked about the information they had just read. The research showed that participants were best able to remember the data when it was presented in the congruent condition, i.e., in both graph and text. No significant difference was found between the graphical condition (data presented only in the graph) and the incongruent condition (data in the text did not match those in the graph). Nor was a difference found between the ability to remember data from text or from a graph in incongruent condition. In the graphical conditions, data presentation using a bar chart performed best.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV