Zobrazit minimální záznam

Comparison of the cognitive performance of children with Asperger's syndrome with the healthy population using the Neuropsychological Battery for Children (NB-D)
dc.contributor.advisorMaulisová, Alice
dc.creatorBabková, Terezie
dc.date.accessioned2024-11-29T19:11:52Z
dc.date.available2024-11-29T19:11:52Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194485
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zaměřuje na sociální kognici u dětí s poruchami autistického spektra (PAS). Teoretická část bakalářské práce popisuje klinický obraz PAS, dále je nastíněna také jejich etiopatogeneze a možnosti screeningu a diagnostiky. Zvláštní pozornost je pak věnována jednotce PAS bez poruchy vývoje intelektu s mírným nebo žádným poškozením funkční řeči. Představena je také sociální kognice a její hlavní komponenty s následným zasazením do kontextu PAS. Hlavním cílem empirické části bylo porovnat výkon dětí s PAS s výkonem dětí z populace zdravé v testech sociální kognice, sekundárně pak i v testech řečových funkcí prostřednictvím Neuropsychologické baterie pro děti (NB-D). Sekundárním cílem bylo zmapovat specifika dětí s PAS v inteligenční výkonnosti. Výsledky analýzy naznačily nižší výkon v testech sociální kognice u dětí s PAS při porovnání s kontrolní skupinou se srovnatelnou neverbální inteligenční výkonností. Při porovnání s kontrolní skupinou se srovnatelnou verbální inteligenční výkonností významné rozdíly nalezeny nebyly, lze tedy uvažovat o možné propojenosti verbálních inteligenčních schopností a sociálně kognitivní úspěšnosti. Při srovnání v řečových funkcích měřených NB-D se významný rozdíl mezi dětmi s PAS a dětmi z populace zdravé neprokázal. V inteligenčním výkonu byl...cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor's thesis focuses on social cognition in children with autism spectrum disorders (ASD). The theoretical part of the thesis describes the clinical picture of ASD, the etiopathogenesis and the possibilities for screening and diagnosis are also outlined. Special attention is given to the unit of ASD without intellectual disability and with mild or no impairment of functional speech. Social cognition and its main components are also introduced, with a subsequent contextualization in relation to ASD. The main aim of the empirical part was to compare the performance of children with ASD with that of typically developing children in tests of social cognition, and secondarily in tests of speech functions using the Neuropsychological Battery for Children (NB-D). A secondary aim was to map the specifics of children with ASD in terms of intellectual performance. The results of the analysis indicated lower performance in social cognition tests among children with ASD compared to the control group with comparable nonverbal intelligence. No significant differences were found when compared with the control group of similar verbal intelligence, suggesting a possible link between verbal intellectual abilities and social cognitive performance. In the comparison of speech functions measured by the NB-D,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectIntellectual performance|Neuropsychological Baterry for Children (NB-D)|Theory of mind|Speech functionsen_US
dc.subjectinteligenční výkonnost|Neuropsychologická baterie pro děti (NB-D)|teorie mysli|řečové funkcecs_CZ
dc.titlePorovnání kognitivní výkonnosti dětí s Aspergerovým syndromem se zdravou populací pomocí Neuropsychologické baterie pro děti (NB-D)cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-02
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId260617
dc.title.translatedComparison of the cognitive performance of children with Asperger's syndrome with the healthy population using the Neuropsychological Battery for Children (NB-D)en_US
dc.contributor.refereeMudrák, Jiří
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zaměřuje na sociální kognici u dětí s poruchami autistického spektra (PAS). Teoretická část bakalářské práce popisuje klinický obraz PAS, dále je nastíněna také jejich etiopatogeneze a možnosti screeningu a diagnostiky. Zvláštní pozornost je pak věnována jednotce PAS bez poruchy vývoje intelektu s mírným nebo žádným poškozením funkční řeči. Představena je také sociální kognice a její hlavní komponenty s následným zasazením do kontextu PAS. Hlavním cílem empirické části bylo porovnat výkon dětí s PAS s výkonem dětí z populace zdravé v testech sociální kognice, sekundárně pak i v testech řečových funkcí prostřednictvím Neuropsychologické baterie pro děti (NB-D). Sekundárním cílem bylo zmapovat specifika dětí s PAS v inteligenční výkonnosti. Výsledky analýzy naznačily nižší výkon v testech sociální kognice u dětí s PAS při porovnání s kontrolní skupinou se srovnatelnou neverbální inteligenční výkonností. Při porovnání s kontrolní skupinou se srovnatelnou verbální inteligenční výkonností významné rozdíly nalezeny nebyly, lze tedy uvažovat o možné propojenosti verbálních inteligenčních schopností a sociálně kognitivní úspěšnosti. Při srovnání v řečových funkcích měřených NB-D se významný rozdíl mezi dětmi s PAS a dětmi z populace zdravé neprokázal. V inteligenčním výkonu byl...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis focuses on social cognition in children with autism spectrum disorders (ASD). The theoretical part of the thesis describes the clinical picture of ASD, the etiopathogenesis and the possibilities for screening and diagnosis are also outlined. Special attention is given to the unit of ASD without intellectual disability and with mild or no impairment of functional speech. Social cognition and its main components are also introduced, with a subsequent contextualization in relation to ASD. The main aim of the empirical part was to compare the performance of children with ASD with that of typically developing children in tests of social cognition, and secondarily in tests of speech functions using the Neuropsychological Battery for Children (NB-D). A secondary aim was to map the specifics of children with ASD in terms of intellectual performance. The results of the analysis indicated lower performance in social cognition tests among children with ASD compared to the control group with comparable nonverbal intelligence. No significant differences were found when compared with the control group of similar verbal intelligence, suggesting a possible link between verbal intellectual abilities and social cognitive performance. In the comparison of speech functions measured by the NB-D,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantBukačová, Kateřina
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV