Legal aspects of online behavioural advertising
Právní aspekty online behaviorální reklamy
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194212Identifikátory
SIS: 266747
Kolekce
- Kvalifikační práce [13925]
Autor
Oponent práce
Lederer, Vít
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo a právní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanského práva
Datum obhajoby
13. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
online behaviorální reklama, real-time bidding, programatická reklama, soukromí uživatelů, GDPR, ePrivacy, ochrana osobních údajůKlíčová slova (anglicky)
online behavioural advertising, real-time bidding, programmatic advertising, user privacy, GDPR, ePrivacy, personal data protectionV roce 2022 se reklamní průmysl nachází na pokraji významných změn. Kromě technologických změn spojených s plánovaným zablokováním cookies třetích stran internetovými prohlížeči jsou technologie používané pro online behaviorální reklamu (OBA) stále častěji terčem ostré kritiky ze strany spotřebitelských organizací. Obavy z nedostatečné ochrany soukromí uživatelů při cílení online reklamy se v poslední době začínají promítat také do činnosti dozorových úřadů. V únoru 2022 belgický úřad pro ochranu osobních údajů rozhodl o nezákonnosti zpracování osobních údajů prováděného organizací IAB Europe, která stojí za jedním z největších evropských ekosystémů pro cílení online reklamy. Cílem této práce je posoudit, jaká pravidla stanoví platná právní úprava na ochranu soukromí uživatelů v rámci online behaviorální reklamy, a zhodnotit, zda jsou tato pravidla v praxi dodržována. Před posouzením jejich právních aspektů bylo nejprve třeba prozkoumat systémy online reklamy z technologického hlediska. První část práce poskytuje úvod do světa reklamních technologií a popisuje fungování real-time bidding (RTB) systémů pro dražby reklamního prostoru v reálném čase, postavení médií, inzerentů a technologických zprostředkovatelů, průběh programatických aukcí, zpracovávané údaje a procesy pro sdílení dat mezi zúčastněnými...
In 2022, the AdTech industry is on the verge of a significant makeover. In addition to technological changes caused by the phasing out of third-party cookies, real-time bidding systems used for online behavioural advertising (OBA) are subject to fierce criticism by privacy advocacy groups. Moreover, the concerns about privacy deficits in advertising ecosystems are starting to translate into regulatory attention. In February 2022, the Belgian data protection authority sanctioned IAB Europe - the ambassador of one of the largest real-time bidding ecosystems in Europe - for failure to ensure lawful data processing. Considering the recent developments, this paper aims to ascertain how online behavioural advertising is governed by current privacy laws and verify whether the prescribed legal requirements are observed in practice. Before assessing its legal aspects, it was first necessary to examine online advertising from a technological perspective. The first part of this paper provides an introduction into AdTech and describes the functioning of real-time bidding (RTB) ecosystems, the roles played by publishers, advertisers and AdTech intermediaries, the programmatic bidding process, the data processed and how the data is exchanged between the involved parties. The second part focuses on practices used in...