dc.contributor.advisor | Kříhová, Zuzana | |
dc.creator | Fialka, Prokop | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T02:05:41Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T02:05:41Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193724 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce zkoumá fenomén protestní hudby v současném Íránu se zaměřením na hudbu vzniklou na podzim roku 2022 při vrcholné fázi protirežimních protestů známých pod heslem Zan, zendegí, ázádí - Žena, život, svoboda. Analytický rámec práce vychází z kritické analýzy diskurzu (CDA). Prostřednictvím jejích dvou proudů, diskurzivně-historického přístupu (DHA) a multimodální analýzy diskurzu (MMDA), autor zkoumá slova písní, jejich hudební doprovod, vizuální prvky (videoklipy, grafiky) a sociopolitický i historický kontext. Práce se zaměřuje na to, jak protestní písně reflektují kolektivní identitu a diskurz protestního hnutí a jak jej ovlivňují. Analýzu devíti populárních protestních písní doplňuje případová studie o významném rapperu Túmádži Sálehím, jehož tvorba a aktivity ilustrují potíže, s jakými se umělci i aktivisté v Íránu potýkají. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis examines the phenomenon of protest music in contemporary Iran, focusing on the music that emerged in the autumn of 2022 during the peak of the anti-regime protests known by the slogan Zan, zendegi, azadi - Woman, Life, Freedom. The analytical framework of the thesis is based on Critical Discourse Analysis (CDA). Through its two approaches, the Discourse-Historical Approach (DHA) and Multimodal Discourse Analysis (MMDA), the author examines the lyrics of the songs, their musical accompaniment, visual elements (music videos, graphics), and the socio-political and historical context. The work focuses on how protest songs reflect the collective identity and discourse of the protest movement and how they influence it. The analysis of nine popular protest songs is complemented by a case study of a prominent rapper Toomaj Salehi, whose work and activities illustrate the challenges faced by artists and activists in Iran. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Iran|Protest song|Woman|Life|Freedom|Music|Social movement|Politics|Discursive strategies|Identity|Multimodal Analysis|Role|Meaning | en_US |
dc.subject | Írán|protest song|žena|život|svoboda|hudba|sociální hnutí|politika|diskurzivní strategie|identita|multimodální analýza|role|význam | cs_CZ |
dc.title | Íránský protest song: sociopolitický diskurz a hnutí Zan zendegí ázádí | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-12 | |
dc.description.department | Department of Middle Eastern Studies | en_US |
dc.description.department | Katedra Blízkého východu | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 266343 | |
dc.title.translated | The Iranian Protest Song: Sociopolitical Discourse and the Zan Zendegi Azadi Movement | en_US |
dc.contributor.referee | Koláček, Jakub | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Middle Eastern Studies: History and Cultures of Middle East and North Africa | en_US |
thesis.degree.discipline | Blízkovýchodní studia: Dějiny a kultury Blízkého východu a severní Afriky | cs_CZ |
thesis.degree.program | Middle Eastern Studies | en_US |
thesis.degree.program | Blízkovýchodní studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra Blízkého východu | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Middle Eastern Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Blízkovýchodní studia: Dějiny a kultury Blízkého východu a severní Afriky | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Middle Eastern Studies: History and Cultures of Middle East and North Africa | en_US |
uk.degree-program.cs | Blízkovýchodní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Middle Eastern Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce zkoumá fenomén protestní hudby v současném Íránu se zaměřením na hudbu vzniklou na podzim roku 2022 při vrcholné fázi protirežimních protestů známých pod heslem Zan, zendegí, ázádí - Žena, život, svoboda. Analytický rámec práce vychází z kritické analýzy diskurzu (CDA). Prostřednictvím jejích dvou proudů, diskurzivně-historického přístupu (DHA) a multimodální analýzy diskurzu (MMDA), autor zkoumá slova písní, jejich hudební doprovod, vizuální prvky (videoklipy, grafiky) a sociopolitický i historický kontext. Práce se zaměřuje na to, jak protestní písně reflektují kolektivní identitu a diskurz protestního hnutí a jak jej ovlivňují. Analýzu devíti populárních protestních písní doplňuje případová studie o významném rapperu Túmádži Sálehím, jehož tvorba a aktivity ilustrují potíže, s jakými se umělci i aktivisté v Íránu potýkají. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis examines the phenomenon of protest music in contemporary Iran, focusing on the music that emerged in the autumn of 2022 during the peak of the anti-regime protests known by the slogan Zan, zendegi, azadi - Woman, Life, Freedom. The analytical framework of the thesis is based on Critical Discourse Analysis (CDA). Through its two approaches, the Discourse-Historical Approach (DHA) and Multimodal Discourse Analysis (MMDA), the author examines the lyrics of the songs, their musical accompaniment, visual elements (music videos, graphics), and the socio-political and historical context. The work focuses on how protest songs reflect the collective identity and discourse of the protest movement and how they influence it. The analysis of nine popular protest songs is complemented by a case study of a prominent rapper Toomaj Salehi, whose work and activities illustrate the challenges faced by artists and activists in Iran. | en_US |
uk.file-availability | N | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra Blízkého východu | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.date.embargoEndDate | 13-09-2027 | |
uk.embargo.reason | Protection of the legitimate interests of third parties worthy of special consideration | en |
uk.embargo.reason | Ochrana oprávněných zájmů třetích osob hodných zvláštního zřetele | cs |
uk.thesis.defenceStatus | O | |