Difrakce a jiné optické jevy ve výuce fyziky na střední škole
Diffraction and other optical phenomena in high school physics education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193709Identifiers
Study Information System: 248216
Collections
- Kvalifikační práce [11342]
Author
Advisor
Referee
Gottwald, Stanislav
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Učitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy
Department
Department of Physics Education
Date of defense
12. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
difrakce|optický jev|experiment|aktivita|projektKeywords (English)
diffraction|optical phenomenon|experiment|activity|projectPráce se věnuje difrakci a dalším optickým jevům, se kterými je možné se setkat. Součástí diplomové práce je teoretický úvod k výuce difrakčních jevů na střední škole. Uvedeny jsou pomůcky, které výuku, tematicky zaměřenou na difrakci, vhodně doplní. První aktivita uvedená v práci využívá alba doc. Komrsky s difrakčními jevy a blíže je analyzuje. Druhá aktivita obsahuje rozhovor s mladou vědkyní Terezou Košutovou, která v rámci svého výzkumu využívá difrakce. Následující aktivity pokrývají širší škálu optických jevů. Součástí třetí aktivity je sada 34 fotografií optických jevů z let 2016- 2023. Čtvrtá aktivita je matematickým cvičením prohlubujícím středoškolské početní dovednosti a argumentaci. Poslední aktivitou je projekt, který je navržen s důrazem na individuální přístup. 1
The thesis deals with diffraction and other optical phenomena that can be encoun- tered. The diploma thesis includes a theoretical introduction to the teaching of diffraction phenomena in high schools. There are mentioned aids that will suitably complement the classes thematically focused on diffraction. The first activity mentioned in the thesis uses the album of doc. Komrska with diffraction patterns. The second activity includes an in- terview with a young scientist Tereza Košutová, who uses diffraction in her research. The following activities cover a wider range of optical phenomena. The third activity includes a set of 34 photographs of optical phenomena from years 2016-2023. The fourth activity is a mathematical exercise deepening high school mathematical skills and argumentation. The last activity is a project that is designed with an emphasis on an individual approach. 1