dc.contributor.advisor | Pehal, Martin | |
dc.creator | Černín, Jan | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T17:41:19Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T17:41:19Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193696 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu role zvířat v biblickém textu, konkrétně v Genesis 1-11. Kriticky se staví proti představě, že biblické pojetí vztahu člověka a zvířat tvoří základ našeho současného chápání tohoto vztahu. Naopak se snaží prokázat odlišnost biblické koncepce, kterou artikuluje pomocí termínů analogického myšlení (Douglas) a analogismu (Descola). Klíčovou roli hraje také otázka oběti. Práce vychází z teorie oběti Jonathana Klawanse, kterou dále rozvinul Ken Stone a která je založena na konceptu analogie. Analýza se zaměřuje na tři klíčové pasáže (Genesis 2-3, 4 a 6-9), ve kterých ukazuje, jak text ustavuje mezilidské vztahy skrze zvířata, nikoli v protikladu k nim. Diskutuje rovněž představu násilí podmíněného péčí, kterou v souvislosti s obětí identifikuje Ken Stone. V rámci tzv. exkurzů jsou z perspektivy této práce stručně představeny další části zkoumaného textu, jako je stvoření (Genesis 1) a pojem obrazu Božího. Argumentace práce je v rámci animal studies inspirována přístupem diference a kritikou pojmu "zvíře" (Derrida). Na základě tohoto přístupu práce ukazuje, že biblický text neoperuje s ekvivalentem termínu "zvíře", ale používá různé termíny s odlišnými významovými poli. Konkrétně se věnuje termínu "nefeš chajja", který navrhuje překládat jako "živé hrdlo".... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis focuses on the analysis of the role of animals in the biblical text, particularly in Genesis 1-11. It critically challenges the notion that the biblical conception of the relationship between humans and animals forms the basis of our current understanding of this relationship. Instead, it seeks to demonstrate the distinctiveness of the biblical conception, which it articulates using the terms analogical thought (Douglas) and analogism (Descola). The question of sacrifice also plays a key role. The work is based on Jonathan Klawans' theory of sacrifice, further developed by Ken Stone, which is based on the concept of analogy. The analysis focuses on three key passages (Genesis 2-3, 4, and 6-9) in which it shows how the text establishes interpersonal relationships through animals rather than in opposition to them. It also discusses the notion of violence conditioned by care, which Ken Stone identifies in the context of sacrifice. Other parts of the text under examination, such as creation (Genesis 1) and the notion of the image of God, are briefly introduced from the perspective of this thesis within the so- called excursuses. The argumentation of the thesis is inspired by the approach of difference and the critique of the concept of "animal" (Derrida) within the framework of animal... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Animal|Hebrew Bible|Animal studies|Genesis|Sacrifice|Analogism|Ontological Turn | en_US |
dc.subject | zvíře|hebrejská bible|animal studies|Genesis|oběť|analogismus|ontologický obrat | cs_CZ |
dc.title | Živá hrdla předdějin: pokus o re-konceptualizaci biblických zvířat v textu Gen 1-11 skrze analýzu konceptu biblické oběti | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-12 | |
dc.description.department | Institute of Philosophy and Religious Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 267774 | |
dc.title.translated | The Living Throats of Primeval History: An Attempt to Re-conceptualize the Biblical Animals in the Text of Gen 1-11 through an Analysis of the Concept of Biblical Sacrifice | en_US |
dc.contributor.referee | Chlup, Radek | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Religious Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Religionistika se specializací Historicko-filologická religionistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Religious Studies | en_US |
thesis.degree.program | Religionistika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Religionistika se specializací Historicko-filologická religionistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Religious Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Religionistika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Religious Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu role zvířat v biblickém textu, konkrétně v Genesis 1-11. Kriticky se staví proti představě, že biblické pojetí vztahu člověka a zvířat tvoří základ našeho současného chápání tohoto vztahu. Naopak se snaží prokázat odlišnost biblické koncepce, kterou artikuluje pomocí termínů analogického myšlení (Douglas) a analogismu (Descola). Klíčovou roli hraje také otázka oběti. Práce vychází z teorie oběti Jonathana Klawanse, kterou dále rozvinul Ken Stone a která je založena na konceptu analogie. Analýza se zaměřuje na tři klíčové pasáže (Genesis 2-3, 4 a 6-9), ve kterých ukazuje, jak text ustavuje mezilidské vztahy skrze zvířata, nikoli v protikladu k nim. Diskutuje rovněž představu násilí podmíněného péčí, kterou v souvislosti s obětí identifikuje Ken Stone. V rámci tzv. exkurzů jsou z perspektivy této práce stručně představeny další části zkoumaného textu, jako je stvoření (Genesis 1) a pojem obrazu Božího. Argumentace práce je v rámci animal studies inspirována přístupem diference a kritikou pojmu "zvíře" (Derrida). Na základě tohoto přístupu práce ukazuje, že biblický text neoperuje s ekvivalentem termínu "zvíře", ale používá různé termíny s odlišnými významovými poli. Konkrétně se věnuje termínu "nefeš chajja", který navrhuje překládat jako "živé hrdlo".... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis focuses on the analysis of the role of animals in the biblical text, particularly in Genesis 1-11. It critically challenges the notion that the biblical conception of the relationship between humans and animals forms the basis of our current understanding of this relationship. Instead, it seeks to demonstrate the distinctiveness of the biblical conception, which it articulates using the terms analogical thought (Douglas) and analogism (Descola). The question of sacrifice also plays a key role. The work is based on Jonathan Klawans' theory of sacrifice, further developed by Ken Stone, which is based on the concept of analogy. The analysis focuses on three key passages (Genesis 2-3, 4, and 6-9) in which it shows how the text establishes interpersonal relationships through animals rather than in opposition to them. It also discusses the notion of violence conditioned by care, which Ken Stone identifies in the context of sacrifice. Other parts of the text under examination, such as creation (Genesis 1) and the notion of the image of God, are briefly introduced from the perspective of this thesis within the so- called excursuses. The argumentation of the thesis is inspired by the approach of difference and the critique of the concept of "animal" (Derrida) within the framework of animal... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |