Feminismus v socialismu? Emancipace žen na výtvarné scéně v Československu 1945-1989
Feminism under Socialism? Women's Emancipation on the Art Scene in Czechoslovakia 1945-1989
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193442Identifikátory
SIS: 194276
Kolekce
- Kvalifikační práce [24107]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pospiszyl, Tomáš
Štefková, Zuzana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny výtvarného umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
státní socialismus|feminismus|Československo|výtvarné umělkyně|kolektivní výstavy žen|vizualizace ženského těla|feministické vědomí|Pražské jaro|generaceKlíčová slova (anglicky)
state socialism|feminism|Czechoslovakia|visual women artists|all-women exhibitions|vizualization of the female body|feminist consciousness|Prague Spring|generationTato dizertační práce se zabývá emancipací výtvarných umělkyň v poválečném Československu. Jejím hlavním rámcem je argumentační vyrovnání se s tezí o absenci feministického vědomí československých umělkyň, které mělo být zapříčiněno vyvlastněním agendy feministického hnutí státně socialistickým režimem a mělo se začít znovuutvářet až po roce 1989 "otevřením se" mezinárodním kontaktům a recepci západních feminismů. Místo toho hledám v této práci původ emancipace žen a umělkyň v místních politických a společensko-kulturních podmínkách, které zasazuji do dobových debat o "ženské otázce", formulovaných z expertních, aktivistických i občanských pozic. Pro hledání odpovědi na otázku (de)politizace výtvarných umělkyň je práce členěna do několika případových studií, které vycházejí z tematizace hlavních dobových fenoménů. Politická angažovanost umělkyň je zde ukázána především na poválečných kolektivních výstavních projektech, kurátorovaných architektkou Augustou Müllerovou, a dále na umělecké praxi umělkyň šedesátých let, vycházející z celospolečenské diskuze o budoucnosti vývoje emancipace žen v socialistické společnosti, která byla spojena s politizací a individualizací jejich zájmů. Vznik specifické místní teorie ukotvené v marxistickém rámci demonstruje debata o (de)sexualizaci vizuálního zobrazení...
The PhD thesis deals with the emancipation of women artists in post-war Czechoslovakia. Its main framework is an argumentative confrontation with the thesis of the absence of feminist consciousness among Czechoslovak women artists, which was allegedly caused by the expropriation of the feminist movement agenda by the state-socialist regime and was supposed to be re-created only after 1989 through the "opening" to international contacts and the reception of Western feminisms. Instead, I try to locate the origins of women's and women artists' emancipation in local political and socio-cultural conditions, situating them within contemporary debates on the "women's question" formulated from the positions of experts, activists, and citizens. In order to answer the question of the (de)politicization of women artists, the thesis is structured in several case studies based on the formulation of the most important contemporary phenomena. The political engagement of women artists is shown here primarily through post-war all-women exhibition projects curated by the architect Augusta Müllerová. I also interpret the artistic practices of women artists in the 1960s through a society-wide discussion about the future of the development of women's emancipation in socialist society, which was linked to the...