dc.contributor.advisor | Matušková, Veronika | |
dc.creator | Švecová, Natálie | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T19:43:10Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T19:43:10Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193172 | |
dc.description.abstract | Předmětem této diplomové práce je prozkoumání sociální kognice (SK) u pacientů s hereditárními (dědičnými) ataxiemi (HA). Literárně přehledová část se zabývá vymezením SK, tradičními metodami jejího měření a představuje inovativní Test empatie pomocí příběhů (SET), testující afektivní a kognitivní teorii mysli pomocí neverbálního materiálu. Dále se zaměřuje na funkce mozečku a tzv. mozečkový kognitivně-afektivní syndrom (CCAS), který se může manifestovat i narušením SK. V závěru shrnuje dosavadní poznání o SK u pacientů s HA, ze kterého vyplývá nutnost dalšího výzkumu SK rovněž ve vztahu k jiným kognitivním doménám. Cílem výzkumné části je prozkoumání SK u pacientů s HA za pomocí testu SET. Současně se zaměřuje na souvislost SK s jinými kognitivními doménami a závažností ataxie. Výzkumný soubor je složen z 43 pacientů s různými typy HA, což představuje největší vzorek pacientů s HA v České republice, a 33 zdravých kontrol. Z výsledků vyplývá, že pacienti dosahovali oproti zdravým kontrolám horší výkonnost jak v celkovém skóru SET, tak v jeho doménových skórech zaměřených na identifikaci záměrů (SET-IA) a emočních stavů (SET- EA). Mezi narušením SK u pacientů s HA a globální kognitivní výkonností se pozitivní vztah neprokázal, prokázal se však mezi narušením SK a jednotlivými kognitivními doménami... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The subject of this thesis is to investigate social cognition (SC) in patients with hereditary ataxias (HA). The literature review section defines SC, describes traditional methods of its measurement, and introduces the innovative Story-Based Empathy Task (SET), which tests affective and cognitive theory of mind using non-verbal material. It also focuses on cerebellar functions and the cerebellar cognitive-affective syndrome (CCAS), which can manifest as SC impairment. The review concludes with a summary of current knowledge about SC in patients with HA, highlighting the need for further research on SC in relation to other cognitive domains. The aim of the research part is to investigate SC in patients with HA using the SET. It also focuses on the association of SC with other cognitive domains and the severity of ataxia. The research sample consists of 43 patients with various types of HA, representing the largest sample of patients with HA in the Czech Republic, and 33 healthy controls. The results show that patients performed worse than healthy controls in both the overall SET score and its domain scores focused on identification of intentions (SET-IA) and emotional states (SET-EA). There was no positive relationship between SC impairment in patients with HA and global cognitive performance, but... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | social cognition|hereditary ataxias|Story-based empathy task|affective and cognitive theory of mind|cerebellum | en_US |
dc.subject | sociální kognice|hereditární ataxie|Test empatie pomocí příběhů|afektivní a kognitivní teorie mysli|mozeček | cs_CZ |
dc.title | Sociální kognice u pacientů s dědičnými cerebelárními ataxiemi | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-06 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 260616 | |
dc.title.translated | Social cognition in patients with hereditary cerebellar ataxias | en_US |
dc.contributor.referee | Mikoška, Petr | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Předmětem této diplomové práce je prozkoumání sociální kognice (SK) u pacientů s hereditárními (dědičnými) ataxiemi (HA). Literárně přehledová část se zabývá vymezením SK, tradičními metodami jejího měření a představuje inovativní Test empatie pomocí příběhů (SET), testující afektivní a kognitivní teorii mysli pomocí neverbálního materiálu. Dále se zaměřuje na funkce mozečku a tzv. mozečkový kognitivně-afektivní syndrom (CCAS), který se může manifestovat i narušením SK. V závěru shrnuje dosavadní poznání o SK u pacientů s HA, ze kterého vyplývá nutnost dalšího výzkumu SK rovněž ve vztahu k jiným kognitivním doménám. Cílem výzkumné části je prozkoumání SK u pacientů s HA za pomocí testu SET. Současně se zaměřuje na souvislost SK s jinými kognitivními doménami a závažností ataxie. Výzkumný soubor je složen z 43 pacientů s různými typy HA, což představuje největší vzorek pacientů s HA v České republice, a 33 zdravých kontrol. Z výsledků vyplývá, že pacienti dosahovali oproti zdravým kontrolám horší výkonnost jak v celkovém skóru SET, tak v jeho doménových skórech zaměřených na identifikaci záměrů (SET-IA) a emočních stavů (SET- EA). Mezi narušením SK u pacientů s HA a globální kognitivní výkonností se pozitivní vztah neprokázal, prokázal se však mezi narušením SK a jednotlivými kognitivními doménami... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The subject of this thesis is to investigate social cognition (SC) in patients with hereditary ataxias (HA). The literature review section defines SC, describes traditional methods of its measurement, and introduces the innovative Story-Based Empathy Task (SET), which tests affective and cognitive theory of mind using non-verbal material. It also focuses on cerebellar functions and the cerebellar cognitive-affective syndrome (CCAS), which can manifest as SC impairment. The review concludes with a summary of current knowledge about SC in patients with HA, highlighting the need for further research on SC in relation to other cognitive domains. The aim of the research part is to investigate SC in patients with HA using the SET. It also focuses on the association of SC with other cognitive domains and the severity of ataxia. The research sample consists of 43 patients with various types of HA, representing the largest sample of patients with HA in the Czech Republic, and 33 healthy controls. The results show that patients performed worse than healthy controls in both the overall SET score and its domain scores focused on identification of intentions (SET-IA) and emotional states (SET-EA). There was no positive relationship between SC impairment in patients with HA and global cognitive performance, but... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.contributor.consultant | Vyhnálek, Martin | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |