Zobrazit minimální záznam

Social cognition in patients with hereditary cerebellar ataxias
dc.contributor.advisorMatušková, Veronika
dc.creatorŠvecová, Natálie
dc.date.accessioned2024-11-29T19:43:10Z
dc.date.available2024-11-29T19:43:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193172
dc.description.abstractPředmětem této diplomové práce je prozkoumání sociální kognice (SK) u pacientů s hereditárními (dědičnými) ataxiemi (HA). Literárně přehledová část se zabývá vymezením SK, tradičními metodami jejího měření a představuje inovativní Test empatie pomocí příběhů (SET), testující afektivní a kognitivní teorii mysli pomocí neverbálního materiálu. Dále se zaměřuje na funkce mozečku a tzv. mozečkový kognitivně-afektivní syndrom (CCAS), který se může manifestovat i narušením SK. V závěru shrnuje dosavadní poznání o SK u pacientů s HA, ze kterého vyplývá nutnost dalšího výzkumu SK rovněž ve vztahu k jiným kognitivním doménám. Cílem výzkumné části je prozkoumání SK u pacientů s HA za pomocí testu SET. Současně se zaměřuje na souvislost SK s jinými kognitivními doménami a závažností ataxie. Výzkumný soubor je složen z 43 pacientů s různými typy HA, což představuje největší vzorek pacientů s HA v České republice, a 33 zdravých kontrol. Z výsledků vyplývá, že pacienti dosahovali oproti zdravým kontrolám horší výkonnost jak v celkovém skóru SET, tak v jeho doménových skórech zaměřených na identifikaci záměrů (SET-IA) a emočních stavů (SET- EA). Mezi narušením SK u pacientů s HA a globální kognitivní výkonností se pozitivní vztah neprokázal, prokázal se však mezi narušením SK a jednotlivými kognitivními doménami...cs_CZ
dc.description.abstractThe subject of this thesis is to investigate social cognition (SC) in patients with hereditary ataxias (HA). The literature review section defines SC, describes traditional methods of its measurement, and introduces the innovative Story-Based Empathy Task (SET), which tests affective and cognitive theory of mind using non-verbal material. It also focuses on cerebellar functions and the cerebellar cognitive-affective syndrome (CCAS), which can manifest as SC impairment. The review concludes with a summary of current knowledge about SC in patients with HA, highlighting the need for further research on SC in relation to other cognitive domains. The aim of the research part is to investigate SC in patients with HA using the SET. It also focuses on the association of SC with other cognitive domains and the severity of ataxia. The research sample consists of 43 patients with various types of HA, representing the largest sample of patients with HA in the Czech Republic, and 33 healthy controls. The results show that patients performed worse than healthy controls in both the overall SET score and its domain scores focused on identification of intentions (SET-IA) and emotional states (SET-EA). There was no positive relationship between SC impairment in patients with HA and global cognitive performance, but...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsocial cognition|hereditary ataxias|Story-based empathy task|affective and cognitive theory of mind|cerebellumen_US
dc.subjectsociální kognice|hereditární ataxie|Test empatie pomocí příběhů|afektivní a kognitivní teorie mysli|mozečekcs_CZ
dc.titleSociální kognice u pacientů s dědičnými cerebelárními ataxiemics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-06
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId260616
dc.title.translatedSocial cognition in patients with hereditary cerebellar ataxiasen_US
dc.contributor.refereeMikoška, Petr
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředmětem této diplomové práce je prozkoumání sociální kognice (SK) u pacientů s hereditárními (dědičnými) ataxiemi (HA). Literárně přehledová část se zabývá vymezením SK, tradičními metodami jejího měření a představuje inovativní Test empatie pomocí příběhů (SET), testující afektivní a kognitivní teorii mysli pomocí neverbálního materiálu. Dále se zaměřuje na funkce mozečku a tzv. mozečkový kognitivně-afektivní syndrom (CCAS), který se může manifestovat i narušením SK. V závěru shrnuje dosavadní poznání o SK u pacientů s HA, ze kterého vyplývá nutnost dalšího výzkumu SK rovněž ve vztahu k jiným kognitivním doménám. Cílem výzkumné části je prozkoumání SK u pacientů s HA za pomocí testu SET. Současně se zaměřuje na souvislost SK s jinými kognitivními doménami a závažností ataxie. Výzkumný soubor je složen z 43 pacientů s různými typy HA, což představuje největší vzorek pacientů s HA v České republice, a 33 zdravých kontrol. Z výsledků vyplývá, že pacienti dosahovali oproti zdravým kontrolám horší výkonnost jak v celkovém skóru SET, tak v jeho doménových skórech zaměřených na identifikaci záměrů (SET-IA) a emočních stavů (SET- EA). Mezi narušením SK u pacientů s HA a globální kognitivní výkonností se pozitivní vztah neprokázal, prokázal se však mezi narušením SK a jednotlivými kognitivními doménami...cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of this thesis is to investigate social cognition (SC) in patients with hereditary ataxias (HA). The literature review section defines SC, describes traditional methods of its measurement, and introduces the innovative Story-Based Empathy Task (SET), which tests affective and cognitive theory of mind using non-verbal material. It also focuses on cerebellar functions and the cerebellar cognitive-affective syndrome (CCAS), which can manifest as SC impairment. The review concludes with a summary of current knowledge about SC in patients with HA, highlighting the need for further research on SC in relation to other cognitive domains. The aim of the research part is to investigate SC in patients with HA using the SET. It also focuses on the association of SC with other cognitive domains and the severity of ataxia. The research sample consists of 43 patients with various types of HA, representing the largest sample of patients with HA in the Czech Republic, and 33 healthy controls. The results show that patients performed worse than healthy controls in both the overall SET score and its domain scores focused on identification of intentions (SET-IA) and emotional states (SET-EA). There was no positive relationship between SC impairment in patients with HA and global cognitive performance, but...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantVyhnálek, Martin
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV