Show simple item record

Parkovací funkce aneb problémy parkujícího matematika
dc.contributor.advisorSlavík, Antonín
dc.creatorKrejčí, Helena
dc.date.accessioned2024-11-29T17:54:26Z
dc.date.available2024-11-29T17:54:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193142
dc.description.abstractZákladní parkovací problém je následující: Máme n aut postupně vjíždějících do ulice s n parkovacími místy a každé auto má nějaké preferované místo, kde se snaží zaparkovat. Pokud je místo obsazené, auto pokračuje v jízdě ulicí a hledá první volné místo (pokud takové existuje), na kterém parkuje. Pokud všechna auta zaparkují, nazýváme vektor jejich parkovacích preferencí parkovací funkce. Pokud auta mohou také couvat o k míst zpět, dostáváme k-Neapolské parkovací funkce. V práci představujeme charakterizaci k-Neapolských parkovacích funkcí formulovanou pomocí mřížových cest. Dále zavádíme unikátní k-Neapolské parkovací funkce, uvádíme jejich charakterizaci a vzorec, který je počítá. Nakonec zkoumáme případ, kdy mají auta různé délky. V tomto případě ro- zlišujeme mezi dvěma různými chováními aut, v prvním případě tak dostáváme parkovací sekvence a v druhém parkovací uspořádání. Zavádíme problém, kdy každé auto preferuje určité místo, ale není dáno pořadí, ve kterém auta vjíždějí do ulice. Na související otázky částečně odpovídáme. 1cs_CZ
dc.description.abstractThe basic parking problem is the following: There are n cars entering a street with n empty parking spots and each car has a preferred spot where it tries to park. If the spot is occupied, the car continues driving and parks at the first empty spot (if any). If all cars are able to park, we call the vector of their preferences a parking function. If cars are allowed to drive also backwards up to k spots, we get the k-Naples parking functions. We present a characterization of k-Naples parking functions formulated in terms of lattice paths. We introduce unique-order k-Naples parking functions, present their characterization and a calculate their number. Further, we allow cars to have different sizes. We distinguish between two different behaviours of cars: in the first case, we get the parking sequences and in the second case, we get the parking assortments. We introduce a problem when the cars' preferences are given but the order in which the cars enter the street is not. We provide partial answers to certain related questions. 1en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectParking function|lattice path|k-Naples parking function|invariant parking function|unique-order k-Naples parking function|parking sequence|parking assortmenten_US
dc.subjectparkovací funkce|cesta v mříži|k-Neapolská parkovací funkce|invariantní parkovací funkce|unikátní k-Neapolská parkovací funkce|parkovací sekvence|parkovací uspořádánícs_CZ
dc.titleParking functions: What a mathematician thinks of when parkingen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-06
dc.description.departmentDepartment of Mathematics Educationen_US
dc.description.departmentKatedra didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId267382
dc.title.translatedParkovací funkce aneb problémy parkujícího matematikacs_CZ
dc.contributor.refereeBok, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMathematics for Information Technologiesen_US
thesis.degree.disciplineMatematika pro informační technologiecs_CZ
thesis.degree.programMathematics for Information Technologiesen_US
thesis.degree.programMatematika pro informační technologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika pro informační technologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enMathematics for Information Technologiesen_US
uk.degree-program.csMatematika pro informační technologiecs_CZ
uk.degree-program.enMathematics for Information Technologiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZákladní parkovací problém je následující: Máme n aut postupně vjíždějících do ulice s n parkovacími místy a každé auto má nějaké preferované místo, kde se snaží zaparkovat. Pokud je místo obsazené, auto pokračuje v jízdě ulicí a hledá první volné místo (pokud takové existuje), na kterém parkuje. Pokud všechna auta zaparkují, nazýváme vektor jejich parkovacích preferencí parkovací funkce. Pokud auta mohou také couvat o k míst zpět, dostáváme k-Neapolské parkovací funkce. V práci představujeme charakterizaci k-Neapolských parkovacích funkcí formulovanou pomocí mřížových cest. Dále zavádíme unikátní k-Neapolské parkovací funkce, uvádíme jejich charakterizaci a vzorec, který je počítá. Nakonec zkoumáme případ, kdy mají auta různé délky. V tomto případě ro- zlišujeme mezi dvěma různými chováními aut, v prvním případě tak dostáváme parkovací sekvence a v druhém parkovací uspořádání. Zavádíme problém, kdy každé auto preferuje určité místo, ale není dáno pořadí, ve kterém auta vjíždějí do ulice. Na související otázky částečně odpovídáme. 1cs_CZ
uk.abstract.enThe basic parking problem is the following: There are n cars entering a street with n empty parking spots and each car has a preferred spot where it tries to park. If the spot is occupied, the car continues driving and parks at the first empty spot (if any). If all cars are able to park, we call the vector of their preferences a parking function. If cars are allowed to drive also backwards up to k spots, we get the k-Naples parking functions. We present a characterization of k-Naples parking functions formulated in terms of lattice paths. We introduce unique-order k-Naples parking functions, present their characterization and a calculate their number. Further, we allow cars to have different sizes. We distinguish between two different behaviours of cars: in the first case, we get the parking sequences and in the second case, we get the parking assortments. We introduce a problem when the cars' preferences are given but the order in which the cars enter the street is not. We provide partial answers to certain related questions. 1en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV