Zobrazit minimální záznam

Diagnostic benefit of verbal memory tests in patients with mild cognitive impairment
dc.contributor.advisorNikolai, Tomáš
dc.creatorDušková, Lucie
dc.date.accessioned2024-11-29T01:02:05Z
dc.date.available2024-11-29T01:02:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192956
dc.description.abstract4 Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na diagnostiku mírné kognitivní poruchy pomocí verbálních testů paměti. Nejprve popisujeme paradigmata, z nichž vycházejí tři verbální paměťové testy, které následně analyzujeme v empirické části práce. Dále se zabýváme konceptem a subtypy mírné kognitivní poruchy, u které rozebíráme diagnostická kritéria a její souvislost s neurodegenerativními onemocněními. Podrobněji se také věnujeme třem diagnostickým nástrojům, jimiž jsou Memory Binding Test, Auditorně-verbální test učení a Test Logické paměti. V empirické části práce je představen výzkum, který si klade za cíl ověřit diagnostický přínos Memory Binding Testu (MBT), který zatím není běžně využíván v klinické praxi. U tohoto testu jsme zkoumali jeho konvergentní a diskriminační validitu a porovnávali jsme ho s výše zmíněnými zavedenými paměťovými testy na výzkumném vzorku. Výzkumný soubor je rozdělen do dvou skupin na pacienty s diagnostikovanou mírnou kognitivní poruchou (MCI) a na osoby se subjektivním kognitivním poklesem (SCD). Z výsledků vyplývá, že MBT dobře rozlišuje výkony výzkumných skupin, kdy pacienti s MCI skórují signifikantně níže oproti osobám s SCD. Analýza konvergentní a diskriminační validity dosáhla u tohoto testu uspokojivých hodnot, uvádíme také hodnoty senzitivity a specificity, které se po...cs_CZ
dc.description.abstract5 Abstract This thesis focuses on the diagnosis of mild cognitive impairment using verbal memory tests. Firstly, we describe the paradigms on which the three verbal memory tests are based, which are further analysed in the empirical part of the thesis. We then discuss the concept and subtypes of mild cognitive impairment, for which we discuss diagnostic criteria and its association with neurodegenerative diseases. We also discuss in detail three diagnostic tools, which are the Memory Binding Test, the Auditory-Verbal Learning Test and the Logical Memory Test. The empirical part of the paper presents a study that aims to validate the diagnostic benefit of the Memory Binding Test (MBT), which is not yet commonly used in clinical practice. For this test, we investigated its convergent and discriminative validity and compared it with the aforementioned established memory tests using a research sample. The research sample is divided into two groups of patients diagnosed with mild cognitive impairment (MCI) and people with a subjective cognitive decline (SCD). The results show that the MBT discriminates well between the performances of the research groups, with MCI patients scoring significantly lower compared to people with SCD. Convergent and discriminative validity analyses achieved satisfactory values for...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmemory|diagnostics|mild cognitive impairment|verbal memory tests|Memory Binding Testen_US
dc.subjectpaměť|diagnostika|mírná kognitivní porucha|verbální paměťové testy|Memory Binding Testcs_CZ
dc.titleDiagnostický přínos verbálních paměťových testů u pacientů s mírnou kognitivní poruchoucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-04
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId261213
dc.title.translatedDiagnostic benefit of verbal memory tests in patients with mild cognitive impairmenten_US
dc.contributor.refereeBezdíček, Ondřej
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.cs4 Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na diagnostiku mírné kognitivní poruchy pomocí verbálních testů paměti. Nejprve popisujeme paradigmata, z nichž vycházejí tři verbální paměťové testy, které následně analyzujeme v empirické části práce. Dále se zabýváme konceptem a subtypy mírné kognitivní poruchy, u které rozebíráme diagnostická kritéria a její souvislost s neurodegenerativními onemocněními. Podrobněji se také věnujeme třem diagnostickým nástrojům, jimiž jsou Memory Binding Test, Auditorně-verbální test učení a Test Logické paměti. V empirické části práce je představen výzkum, který si klade za cíl ověřit diagnostický přínos Memory Binding Testu (MBT), který zatím není běžně využíván v klinické praxi. U tohoto testu jsme zkoumali jeho konvergentní a diskriminační validitu a porovnávali jsme ho s výše zmíněnými zavedenými paměťovými testy na výzkumném vzorku. Výzkumný soubor je rozdělen do dvou skupin na pacienty s diagnostikovanou mírnou kognitivní poruchou (MCI) a na osoby se subjektivním kognitivním poklesem (SCD). Z výsledků vyplývá, že MBT dobře rozlišuje výkony výzkumných skupin, kdy pacienti s MCI skórují signifikantně níže oproti osobám s SCD. Analýza konvergentní a diskriminační validity dosáhla u tohoto testu uspokojivých hodnot, uvádíme také hodnoty senzitivity a specificity, které se po...cs_CZ
uk.abstract.en5 Abstract This thesis focuses on the diagnosis of mild cognitive impairment using verbal memory tests. Firstly, we describe the paradigms on which the three verbal memory tests are based, which are further analysed in the empirical part of the thesis. We then discuss the concept and subtypes of mild cognitive impairment, for which we discuss diagnostic criteria and its association with neurodegenerative diseases. We also discuss in detail three diagnostic tools, which are the Memory Binding Test, the Auditory-Verbal Learning Test and the Logical Memory Test. The empirical part of the paper presents a study that aims to validate the diagnostic benefit of the Memory Binding Test (MBT), which is not yet commonly used in clinical practice. For this test, we investigated its convergent and discriminative validity and compared it with the aforementioned established memory tests using a research sample. The research sample is divided into two groups of patients diagnosed with mild cognitive impairment (MCI) and people with a subjective cognitive decline (SCD). The results show that the MBT discriminates well between the performances of the research groups, with MCI patients scoring significantly lower compared to people with SCD. Convergent and discriminative validity analyses achieved satisfactory values for...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV