Arteterapie jako pedagogický prostředek k snadnějšímu zvládání obtížných životních situací adolescentů
Art therapy as a pedagogical tool for easier coping with difficult life situations of adolescents
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192935Identifikátory
SIS: 260470
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
5. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
arteterapie|adolescence|trauma|skupina|sebeobraz|progres|tvorba|problémKlíčová slova (anglicky)
art therapy|adolescence|trauma|group|self-image|progress|creation|problemConfidential - Not for Public Consumption or Distribution Abstrakt Hlavním zaměřením mé práce bude zkoumání, jak středoškolští studenti prožívají, zvědomují a reflektují své zkušenosti v procesu arteterapie. Pomocí řízených hodin arteterapie s prvky rozhovorů se budeme přibližovat tomu, aby se jednotlivci dokázali lépe orientovat ve svém životě i osobních problémech. Cílem je nabídnout studentům východisko z velmi náročných školních hodin a odlehčit jim od stresu. V teoretické části popíšu metody a postupy v hodinách arteterapie a jí blízké okruhy, a také to, jaké skutečnosti se dají z této metody terapie zjistit, jak probíhá a pomáhá. Vyložím základy arteterapie, které mi poslouží k plánování náplní jednotlivých hodin a orientaci v nich, a popíšu oblasti, na které se budu v hodinách se studenty zaměřovat. Vyložím zejména analýzu kresby, význam barev, přínosy arteterapie a dalších cvičení. V praktické části deskripcí přiblížím vývoj hodin i jejich účastníků. Se studenty se zamýšlím zaměřit na probírání jejich osobních milníků s důrazem na asertivitu při řešení problémů s druhými lidmi tím způsobem, aby se nebáli řešit cokoliv, co je aktuálně trápí. Pokusím se je nasměřovat ke smíření se se situací a k přijetí reality - posunu. Interpretuji zejména rozdíly mezi prvotními pocity zúčastněných studentů a jejich...
Confidential - Not for Public Consumption or Distribution Abstract The main focus of my thesis will be to explore how high school students experience, make sense of, and reflect on their practices in the art therapy process. Using guided art therapy classes with interview elements, we will approach individuals to better navigate their lives and personal issues. The aim is to offer a way out of the very demanding school hours and to relieve their stress. In the theoretical part, I will describe the methods and procedures in art therapy classes and its related fields, as well as what realities can be discovered from this method of therapy, how i tis carried out and how it helps. I will lay out the basics of art therapy, which will be used to plan the content of each lesson and navigate through it, and describe the areas I will focus on in my lessons with students. In particular, I will lay out drawing analysis, the importance of color, and the benefits of art therapy and other activities. In the practical part, I will interpret the development of the lessons and their participants. I intend to focus with students on discussing their personal milestones with an emphasis on assertiveness in dealing with other people in such a way that they will not be afraid to address whatever is currently troubling them. I...