Zobrazit minimální záznam

Současný nizozemský román po postmodernismu: oscilace, reparace a afekt
dc.contributor.advisorKomrzý Sedláčková, Lucie
dc.creatorKrýsová, Anna
dc.date.accessioned2024-08-01T06:23:41Z
dc.date.available2024-08-01T06:23:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192389
dc.description.abstractin English This dissertation deals with the shift toward affect and the legacy of modernism and postmodernism in contemporary Dutch novels. Its main concern is: How can the reading practice of scholars do justice to the shift towards affective concerns in contemporary Dutch literature without repeating the tendency to declare this to be a new period? This research question sums up issues raised by three scholarly debates led around contemporary Dutch literature in the last 15 years. The dissertation is structured around my contribution to these three sub-questions raised by secondary literature. The theoretical outlines of this contribution sketched in Chapter 1 are illustrated and tested out by an analysis of three contemporary Dutch novels. The first debate poses the question of periodization: (1) Is postmodernism over, and if it is, how is this visible in literary production? Hidden behind the periodizing debate is a methodological problem: is the literary historiographical approach, traditionally inspired by the idea of bounded and successive periods a methodologically sound way to approach contemporary literature? Analysing Zonder noorden komt niemand thuis by Nelleke Noordervliet shows clearly that contemporary novels should be read rather through an emphasis on the continuity with previous...en_US
dc.description.abstractv češtině Tato disertační práce se vypořádává s estetickým posunem k afektu a s dědictvím modernismu a postmodernismu v současných nizozemských románech. Klade si tuto výzkumnou otázku: Jak může praxe akademické interpretace učinit zadost posunu k afektivním otázkám v současných nizozemských románech, aniž by opakovala tendenci považovat tento posun za nové období? Tato hlavní otázka shrnuje podotázky vznesené ve třech akademických debatách o současné nizozemské literatuře v posledních 15 letech. Disertace je strukturována teoretickými příspěvky k těmto třem debatám vedeným v odborné literatuře. Teoretické obrysy příspěvků, které jsou rozpracovány v kapitole 1 jsou pak ilustrovány a testovány analýzou tří současných nizozemských románů. První debata si klade otázky okolo periodizace: (1) Je postmodernismus za námi? Pokud ano, jak se to projevuje v literární produkci? Za touto otázkou se skrývá metodologický problém: je literárně-historiografický přístup, tradičně vedený představou ohraničených a po sobě následujících období metodologicky zodpovědným přístupem k současné literatuře? Moje analýza románu Zonder noorden komt niemand thuis od Nelleke Noordervliet ukazuje, že současné romány by měly být čteny spíše pomocí důrazu na kontinuitu s předchozími obdobími mezi nimiž oscilují signály přítomné v...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpostmodernism|modernism|affect|the affective dominant|oscillation|metamodernism|contemporary Dutch novels|reparative reading|paranoid readingen_US
dc.subjectpostmodernismus|modernismus|afekt|afektivní dominanta|oscilace|metamodernismus|současné nizozemské romány|reparativní čtení|paranoidní čtenícs_CZ
dc.titleBeyond Postmodernism: Oscillation, Reparation and Affect in Contemporary Dutch Novelsen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-10-12
dc.description.departmentInstitute of Germanic Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav germánských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId227761
dc.title.translatedSoučasný nizozemský román po postmodernismu: oscilace, reparace a afektcs_CZ
dc.contributor.refereeT`Sjoen, Yves
dc.contributor.refereeDemeyer, Hans
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGermánské literaturycs_CZ
thesis.degree.disciplineGermanic Literaturesen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav germánských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Germanic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csGermánské literaturycs_CZ
uk.degree-discipline.enGermanic Literaturesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csv češtině Tato disertační práce se vypořádává s estetickým posunem k afektu a s dědictvím modernismu a postmodernismu v současných nizozemských románech. Klade si tuto výzkumnou otázku: Jak může praxe akademické interpretace učinit zadost posunu k afektivním otázkám v současných nizozemských románech, aniž by opakovala tendenci považovat tento posun za nové období? Tato hlavní otázka shrnuje podotázky vznesené ve třech akademických debatách o současné nizozemské literatuře v posledních 15 letech. Disertace je strukturována teoretickými příspěvky k těmto třem debatám vedeným v odborné literatuře. Teoretické obrysy příspěvků, které jsou rozpracovány v kapitole 1 jsou pak ilustrovány a testovány analýzou tří současných nizozemských románů. První debata si klade otázky okolo periodizace: (1) Je postmodernismus za námi? Pokud ano, jak se to projevuje v literární produkci? Za touto otázkou se skrývá metodologický problém: je literárně-historiografický přístup, tradičně vedený představou ohraničených a po sobě následujících období metodologicky zodpovědným přístupem k současné literatuře? Moje analýza románu Zonder noorden komt niemand thuis od Nelleke Noordervliet ukazuje, že současné romány by měly být čteny spíše pomocí důrazu na kontinuitu s předchozími obdobími mezi nimiž oscilují signály přítomné v...cs_CZ
uk.abstract.enin English This dissertation deals with the shift toward affect and the legacy of modernism and postmodernism in contemporary Dutch novels. Its main concern is: How can the reading practice of scholars do justice to the shift towards affective concerns in contemporary Dutch literature without repeating the tendency to declare this to be a new period? This research question sums up issues raised by three scholarly debates led around contemporary Dutch literature in the last 15 years. The dissertation is structured around my contribution to these three sub-questions raised by secondary literature. The theoretical outlines of this contribution sketched in Chapter 1 are illustrated and tested out by an analysis of three contemporary Dutch novels. The first debate poses the question of periodization: (1) Is postmodernism over, and if it is, how is this visible in literary production? Hidden behind the periodizing debate is a methodological problem: is the literary historiographical approach, traditionally inspired by the idea of bounded and successive periods a methodologically sound way to approach contemporary literature? Analysing Zonder noorden komt niemand thuis by Nelleke Noordervliet shows clearly that contemporary novels should be read rather through an emphasis on the continuity with previous...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav germánských studiícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV