Show simple item record

Changes in the Portrayal of the Hussites within the Czech Cinema
dc.contributor.advisorŠubrt, Jiří
dc.creatorŠebková, Jarmila
dc.date.accessioned2024-11-28T21:57:54Z
dc.date.available2024-11-28T21:57:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192266
dc.description.abstractHusité nebyli v českých dějinách nikdy chápáni jednoznačně. Práce se pokouší zodpovědět otázku, jakým způsobem a proč se proměňoval obraz husitů v české filmové tvorbě. Jak totiž ukazují současné výzkumy, filmová tvorba hraje významnou roli ve formování historického vědomí společnosti a její kolektivní paměti. V práci je použita kvalitativní obsahová analýza, která není založena na standardizovaných postupech kritické diskurzivní analýzy. Analýze bylo podrobeno sedm celovečerních filmů s husitskou tematikou z let 1947-2022, jednotlivé filmy byly mezi sebou následně komparovány. Z kvalitativní analýzy vyplývá, že v průběhu uplynulých osmi desetiletí docházelo k významným proměnám obrazu husitství. Zatímco v prvních desetiletích byli husité vykresleni jako společenská skupina trpící pod útlakem nepřítele, od 60. let se ve filmech objevuje i kritika jejich válečných aktivit. Zároveň je ve filmech patrný trend, který čím dál více zdůrazňuje význam náboženských otázek. V předkládaném obrazu sociálních vztahů pak lze největší proměny sledovat v zobrazování žen, jež získávají ve filmech čím dál výraznější a aktivnější role. Tyto proměny obrazu husitů lze vysvětlit řadou faktorů, mezi které patří změna politického režimu, upadající vliv marxistické filozofie, otevřenost společnosti v náboženské oblasti či...cs_CZ
dc.description.abstractThe Hussites have never been unequivocally understood in Czech history. The thesis attempts to answer the question of how and why the image of the Hussites in Czech film production has changed. As current research shows, film production plays a significant role in shaping the general public's historical consciousness and its collective memory. The thesis employs a qualitative content analysis that is not based on standardized procedures of critical discourse analysis. Seven feature films with Hussite themes from 1947-2022 were analysed, and the individual films were then compared with each other. The qualitative analysis shows that over the past eight decades, significant changes in the image of Hussitism have taken place. While in the first decades the Hussites were portrayed as a social group suffering under the oppression of the enemy, from the 1960s onwards the films includes criticism of their wartime activities. At the same time, there is a noticeable trend in the films to give more and more importance to religious issues. In terms of social relations, the greatest changes can be seen in the portrayal of women, who are taking on more and more prominent and active roles in the films. These changes in the image of the Hussites can be explained by a number of factors, including the change in...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectHussites|Film|Historical Consciousness|Collective Memoryen_US
dc.subjecthusité|film|historické vědomí|kolektivní paměťcs_CZ
dc.titleProměny obrazu husitů v české filmové tvorběcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-13
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId256357
dc.title.translatedChanges in the Portrayal of the Hussites within the Czech Cinemaen_US
dc.contributor.refereeSkovajsa, Marek
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology with specialisation in Sociologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologie se specializací Sociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie se specializací Sociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology with specialisation in Sociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csHusité nebyli v českých dějinách nikdy chápáni jednoznačně. Práce se pokouší zodpovědět otázku, jakým způsobem a proč se proměňoval obraz husitů v české filmové tvorbě. Jak totiž ukazují současné výzkumy, filmová tvorba hraje významnou roli ve formování historického vědomí společnosti a její kolektivní paměti. V práci je použita kvalitativní obsahová analýza, která není založena na standardizovaných postupech kritické diskurzivní analýzy. Analýze bylo podrobeno sedm celovečerních filmů s husitskou tematikou z let 1947-2022, jednotlivé filmy byly mezi sebou následně komparovány. Z kvalitativní analýzy vyplývá, že v průběhu uplynulých osmi desetiletí docházelo k významným proměnám obrazu husitství. Zatímco v prvních desetiletích byli husité vykresleni jako společenská skupina trpící pod útlakem nepřítele, od 60. let se ve filmech objevuje i kritika jejich válečných aktivit. Zároveň je ve filmech patrný trend, který čím dál více zdůrazňuje význam náboženských otázek. V předkládaném obrazu sociálních vztahů pak lze největší proměny sledovat v zobrazování žen, jež získávají ve filmech čím dál výraznější a aktivnější role. Tyto proměny obrazu husitů lze vysvětlit řadou faktorů, mezi které patří změna politického režimu, upadající vliv marxistické filozofie, otevřenost společnosti v náboženské oblasti či...cs_CZ
uk.abstract.enThe Hussites have never been unequivocally understood in Czech history. The thesis attempts to answer the question of how and why the image of the Hussites in Czech film production has changed. As current research shows, film production plays a significant role in shaping the general public's historical consciousness and its collective memory. The thesis employs a qualitative content analysis that is not based on standardized procedures of critical discourse analysis. Seven feature films with Hussite themes from 1947-2022 were analysed, and the individual films were then compared with each other. The qualitative analysis shows that over the past eight decades, significant changes in the image of Hussitism have taken place. While in the first decades the Hussites were portrayed as a social group suffering under the oppression of the enemy, from the 1960s onwards the films includes criticism of their wartime activities. At the same time, there is a noticeable trend in the films to give more and more importance to religious issues. In terms of social relations, the greatest changes can be seen in the portrayal of women, who are taking on more and more prominent and active roles in the films. These changes in the image of the Hussites can be explained by a number of factors, including the change in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV