Současný komunitní aspekt pěstování pokojových rostlin na území České republiky v prostředí sociálních sítí i mimo něj
Current comunity aspect of planting houseplants in the Czech republic within and without social media
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192260Identifikátory
SIS: 265911
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Košťálová, Petra
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Etnologie a kulturní antropologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií
Datum obhajoby
14. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pokojové rostliny|sociální média|online komunity|Instagram|Facebook|Česká republikaKlíčová slova (anglicky)
houseplants|social media|online comunities|Instagram|Facebook|Czech republicTato bakalářská práce se zabývá pěstiteli pokojových rostlin v české republice.Pokojové rostliny jsou v obecném jazyce nazývány pokojovkami. Pěstitelé získávají pokojové rostliny především vegetativním množením (skrze tzv. řízky) od ostatních členů komunity, ale mohou je také zakoupit v obchodním řetězci či specializovaném obchodě. Nakupování pokojových rostlin je pro běžné pěstitele spíše luxusem. Ačkoliv jsou podobnou formou pokojové rostliny pěstovány již od 18. stol., v poslední době zájem o ně znovu prudce vzrostl, a to především mezi příslušníky generace mileniálů a gen-Z. Tento fenomén se v médiích nazývá plant boom. Někteří z nich pro sebe používají plant parent, který odkazuje na citové propojení s jejich rostlinami. Ten je oboustranně výhodný jak pro rostlinu, tak pro jejího pěstitele a obě strany poskytují té druhé péči. K tomuto fenoménu výrazně přispěla také pandemie Covidu-19, která umocnila vznikající trend. V této práci se zabývám otázkou, zda čeští pěstitelé skutečně splňuje definici termínu komunita a zda projevují komunitní cítění - tedy pocit sounáležitosti s ostatními pěstiteli. Bádání probíhalo jak v offline, tak v online prostoru. Využila jsem v něm polostrukturované rozhovory, analýzu sociálních médií a zúčastněné pozorování. Bádání neprokázalo přítomnost komunitního cítění, a to i...
This bachelor thesis deals with houseplant growers in the Czech Republic. Growers acquire houseplants mainly by vegetative propagation (through cuttings) from other members of the community, but they can also buy them from a chain store or specialty shop. Buying houseplants is more of a luxury for ordinary growers. Although houseplantshave been grown in a similar form since the 18th century, interest in them has recently surged again, especially among millennials and Gen-Z.This phenomenon is referred to in the media as the plant boom. Some of them use plant parent to refer to an emotional connection to their plants.This is mutually beneficial forboth the plant and its grower,with both parties providing care for the other. The Covid-19 pandemic has also contributed significantly to this phenomenon, reinforcing the emerging trend. In this thesis, I address the question of whether Czech growers actually meet the definition of the term community and whether they exhibit a sense of community - that is, a sense of belonging to other growers.The research was conducted in both offline and online spaces. I used semi-structured interviews, social media analysis and participant observation. The research did not show the presence of a sense of community, despite the fact that actors are actively engaged in community...