Vliv znalosti znakového jazyka na gesta doprovázející mluvenou řeč
The effects of learning sign language on co-speech gesture
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192257Identifikátory
SIS: 248006
Kolekce
- Kvalifikační práce [23978]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Jehlička, Jakub
Oponent práce
Sedláčková Půlpánová, Lucie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Jazyky a komunikace neslyšících
Katedra / ústav / klinika
Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících
Datum obhajoby
10. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
gesta doprovázející řeč|gestikulace|znakový jazyk|český znakový jazyk|druhý jazkKlíčová slova (anglicky)
co-speech gesture|gesticulation|sign language|Czech sign languag|second languageBakalářská práce propojuje obor Deaf Studies s oborem Gesture Studies. Oba obory se zabývají komunikací, která je přenášena vizuálně-motorickým kanálem a produkována manuálními a nemanuálními artikulátory. Práce se zaměřuje na manuální složku gest doprovázejících mluvený projev (co-speech gest) slyšících osob, které se začaly učit český znakový jazyk. Některé zahraniční studie naznačují vliv znalosti znakového jazyka na frekvenci a podobu gestikulace. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda existuje podobné spojení mezi znalostí českého znakového jazyka a používáním gest doprovázejících mluvený projev v českém jazyce. Data byla získána natočením mluveného projevu respondentů, nových studentů českého znakového jazyka na vysoké škole, na začátku akademického roku a po dvou semestrech studia. Analýzou videonahrávek bylo zjištěno, že došlo k nárůstu průměrné frekvence gestikulace a výskytu znaků použitých jako gest doprovázející mluvenou řeč. Nicméně nebyly prokázány změny v používání jednoručních a dvouručních gest ani výrazné změny v rozložení používání různých kategorií gest (např. gesta rytmická, ikonická, deiktická aj.), neboť byly zjištěny pouze u některých respondentů. V polostrukturovaných rozhovorech respondenti reflektovali, že vnímají vliv učení se českého znakového jazyka na jejich gestikulaci....
The bachelor's thesis connects the field of Deaf Studies with the field of Gesture Studies. Both disciplines focus on communication transmitted through the visual-manual channel and produced by manual and non-manual articulators. This thesis focuses on the manual component of gestures accompanying spoken speech (co-speech gestures) of hearing people who have begun studying Czech sign language. Some international studies suggest that sign language knowledge influences the frequency and form of gesticulation. The aim of the research was to find out whether there is a similar connection between knowledge of Czech sign language and the use of gestures accompanying spoken speech in Czech. The data was obtained by recording the spoken speech of the respondents, new Czech sign language students at the university, at the beginning of the academic year and after two semesters of study. Analysis of the video recordings revealed an increase in the average frequency of gesticulation and the occurrence of signs used as co-speech gestures. However, no changes were found in the use of one-handed and two-handed gestures, nor were there any significant changes in the distribution of different categories of gestures (e.g. rhythmic, iconic, deictic, etc.), as they were found only in some respondents. In the...