Zobrazit minimální záznam

Conformity versus non-conformity in the period of normalisation and its consequences in the education
dc.contributor.advisorKasper, Tomáš
dc.creatorŠvajdlenková, Leona
dc.date.accessioned2024-11-29T08:30:30Z
dc.date.available2024-11-29T08:30:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192253
dc.description.abstractBakalářská práce se nejprve teoreticky věnuje fenoménu konformita, blíže ji určuje jak z historického hlediska, tak očima některých sociálních psychologů, a na příkladech historických experimentů (Aschův, Milgramův nebo Zimbardův) z první poloviny dvacátého století dokládá její existenci. Zvláštní kapitola je věnována souvislosti konformity se vzděláním a samostatného pohledu psychologa Ericha Fromma v kontextu se svobodou a s vlivem konformity jako příčiny vzniku německé, tolik diskutabilní fašistické ideje a "morálky". Hned poté se k tématu konformity nahlíží očima psychologa Theodora Adorna v souvislosti s masovostí, tuctovostí, unifikací, podřízení. Adorno propojuje zmiňovaný problém s uměním, jehož byl právoplatným představitelem a jako velký kritik soudobé civilizace ostře naráží na problém podrobení se. Na názory Adorna volně navazuje i proniknutí masifikace opět do vzdělání a výchovy. Blíže práce vysvětluje i typické povahové vlastnosti opačné nekonformity a nastiňuje moderní metodu "whistleblowingu", jež by se mohl stát určitou zbraní proti nesprávnému či neetickému chování v kolektivech lidí. Hlavní částí je pak blíže vystižená konformita v období komunismu v našich zemích v druhé polovině dvacátého století s detailnějším popisem historických událostí, které k dané situaci v zemi vedly,...cs_CZ
dc.description.abstract: The bachelor's thesis first theoretically examines the phenomenon of conformity, defines it in more detail both from a historical point of view and through the eyes of some social psychologists, and uses examples of historical experiments (Asch's, Milgram's or Zimbardo's) from the first half of the twentieth century to prove its existence. A special chapter is devoted to the relation of conformity to education and to the independent view of the psychologist Erich Fromm in the context of freedom and to the influence of conformity as the cause of the emergence of the German, much debated fascist idea and "morality". Immediately thereafter, the theme of conformity is approached through the eyes of psychologist Theodor Adorno in the context of mass, rigidity, uniformity, subordination. Adorno connects the aforementioned problem with art, of which he was a rightful representative, and as a great critic of contemporary civilization he sharply alludes to the problem of submission. Adorno's views are loosely linked to the penetration of massification back into education and upbringing. The work also explains the typical character traits of the opposite non-conformity and outlines the modern method of "whistleblowing", which could become a kind of weapon against incorrect or unethical behaviour in human...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectconformity|nonconformity in communism|education in communism|experiments in conformity|mass cultureen_US
dc.subjectkonformita|nonkonformní v komunismu|vzdělávání v komunismu|experimenty v konformitě|masová kulturacs_CZ
dc.titleKonformita versus nonkonformita v období normalizace - pohledy na výchovu a vzdělávánícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-10
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId267557
dc.title.translatedConformity versus non-conformity in the period of normalisation and its consequences in the educationen_US
dc.contributor.refereeStrouhal, Martin
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce se nejprve teoreticky věnuje fenoménu konformita, blíže ji určuje jak z historického hlediska, tak očima některých sociálních psychologů, a na příkladech historických experimentů (Aschův, Milgramův nebo Zimbardův) z první poloviny dvacátého století dokládá její existenci. Zvláštní kapitola je věnována souvislosti konformity se vzděláním a samostatného pohledu psychologa Ericha Fromma v kontextu se svobodou a s vlivem konformity jako příčiny vzniku německé, tolik diskutabilní fašistické ideje a "morálky". Hned poté se k tématu konformity nahlíží očima psychologa Theodora Adorna v souvislosti s masovostí, tuctovostí, unifikací, podřízení. Adorno propojuje zmiňovaný problém s uměním, jehož byl právoplatným představitelem a jako velký kritik soudobé civilizace ostře naráží na problém podrobení se. Na názory Adorna volně navazuje i proniknutí masifikace opět do vzdělání a výchovy. Blíže práce vysvětluje i typické povahové vlastnosti opačné nekonformity a nastiňuje moderní metodu "whistleblowingu", jež by se mohl stát určitou zbraní proti nesprávnému či neetickému chování v kolektivech lidí. Hlavní částí je pak blíže vystižená konformita v období komunismu v našich zemích v druhé polovině dvacátého století s detailnějším popisem historických událostí, které k dané situaci v zemi vedly,...cs_CZ
uk.abstract.en: The bachelor's thesis first theoretically examines the phenomenon of conformity, defines it in more detail both from a historical point of view and through the eyes of some social psychologists, and uses examples of historical experiments (Asch's, Milgram's or Zimbardo's) from the first half of the twentieth century to prove its existence. A special chapter is devoted to the relation of conformity to education and to the independent view of the psychologist Erich Fromm in the context of freedom and to the influence of conformity as the cause of the emergence of the German, much debated fascist idea and "morality". Immediately thereafter, the theme of conformity is approached through the eyes of psychologist Theodor Adorno in the context of mass, rigidity, uniformity, subordination. Adorno connects the aforementioned problem with art, of which he was a rightful representative, and as a great critic of contemporary civilization he sharply alludes to the problem of submission. Adorno's views are loosely linked to the penetration of massification back into education and upbringing. The work also explains the typical character traits of the opposite non-conformity and outlines the modern method of "whistleblowing", which could become a kind of weapon against incorrect or unethical behaviour in human...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV