Viewing the End of the Ottoman Empire and the Beginning of the Turkish Republic in a Turkish High School History Textbook Published in 1931.
Pohled na konec Osmanské říše a počátek Turecké republiky v turecké učebnici dějepisu z roku 1931
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192221Identifiers
Study Information System: 265875
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Ženka, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Middle Eastern Studies
Department
Department of Middle Eastern Studies
Date of defense
20. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
turecké učebnice dějepisu|interpretace osmanských dějin|meziválečné Turecko|kemalistická historiografieKeywords (English)
Turkish history textbooks|interpretation of Ottoman history|interwar Turkish Republic|Kemalist historiographyTato bakalářská práce se zabývá zobrazením a hodnocením Osmanské říše a Turecké republiky v letech 1918 až 1924 v turecké učebnici dějepisu pro střední školy vydané státním nakladatelstvím v roce 1931. Práce nejdříve podává přehled historického vývoje během 19. a začátku 20. století, se zaměřením na události, které vedly k vytvoření nového tureckého historického narativu. Druhá část práce představuje čtyřsvazkovou sérii učebnic dějepisu, z nichž jedna je předmětem analýzy. Třetí část popisuje metodologii, zvláště modifikaci analýzy hodnotících tvrzení (Evaluative Assertion Analysis) pro účely této práce. Finální část práce tvoří samotná analýza s četnými příklady výroků z dané učebnice. Cílem práce je ukázat, jak se Turecká republika distancovala od Osmanské říše a konstruovala svůj historický narativ.
This bachelor's thesis examines the portrayal and evaluation of the Ottoman Empire and the Republic of Turkey between 1918 and 1924 in a Turkish high school history textbook published by the State Printing House in 1931. The thesis first provides an overview of the historical developments during the 19th and the beginning of the 20th centuries, focusing on events which led to the construction of the new Turkish historical narrative. The second part presents the four-volume series of history textbooks, one of which was the object of the analysis. The third section describes the methodology, particularly the modification of the Evaluative Assertion Analysis used to perform the analysis. The final part of the thesis is the analysis itself, with ample example statements from the textbook. The thesis aims to show how the Republic of Türkiye distanced itself from the Empire and constructed its historical narrative in the wake of its Ottoman legacy.