Upomínkové předměty v muzeích
Souvenirs in museums
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192147Identifikátory
SIS: 259005
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jarolímková, Adéla
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační studia a knihovnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
17. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
suvenýr|muzeum|návštěvník|nabídka a poptávka|vzpomínky na návštěvu|muzejní obchodKlíčová slova (anglicky)
souvenir|museum|visitor|supply and demand|memories from visit|museum shopBakalářská práce se zabývá upomínkovými předměty v muzeích a jejím cílem bylo popsat jejich historii, přínos a roli v muzejních obchodech. Cílem výzkumné části bylo zmapovat suvenýry a jejich nabídku ve vybraných muzeích na českém území, stejně tak jako roli muzejního obchodu a jeho postavení v rámci muzea, kde se nachází. První část práce se zabývá fenoménem suvenýrů, jejich historií a proniknutím do prostoru muzeí. Je popsán jejich smysl a hodnota, kterou pro jejich majitele představují. Výzkumná část se zabývala nabídkou suvenýrů v 5 vybraných muzejních obchodech mezi nimiž porovnávala muzejními obchody. Z výsledků terénního výzkumu, který proběhl formou osobních návštěv muzeí, analýzy webů a rozhovorů s pracovníky obchodů a muzeí, vyplývá, že suvenýry nejsou brány jako podstatná část muzea a jsou vnímány spíš jako doplňková služba. Ukázalo se, že muzea nenaplňují plný potenciál online obchodu a distribuce. Na tuto práci by se dalo navázat kvantitativním výzkumem zahrnujícím větší vzorek muzeí, přičemž by tato práce fungovala jako pilotní sonda. Klíčová slova suvenýr, muzeum, návštěvník, nabídka a poptávka, vzpomínky na návštěvu, muzejní obchod
Bachelor's thesis is focusing on souvenirs in museums, and it's goal is to depict souvenir's history, contribution and role in museum shops. The goal was also to map souvenir's presence in chosen museums in Czech republic, with role of museum shop and it's running in the museum where it's located. Theoretical part is focused on souvenir as a phenomenon, history and initiation in museums. There is description of purpose and value, which souvenirs have for its owners. The research examined offer of souvenirs in 5 chosen museum shops and the museum shops were compared between each other. From the research, which was conducted by visiting museums personally as well as analyzing museum websites and talking to museum workers,it follows, that the souvenirs are not taken as much as important part of the museums, rather as a additional service. At the same time, the research shows, that the museums are not fullfilling the potencial of online market and distribution. This thesis could be followed by quantitative research, including much bigger museum sample, with this bachelor's thesis as a pilot probe. Key words souvenir, museum, visitor, supply and demand, memories from visit, museum shop