Zobrazit minimální záznam

Užití slovesa wanna v britské mluvené angličtině
dc.contributor.advisorVašků, Kateřina
dc.creatorKhrapkov, Valentyn
dc.date.accessioned2024-11-29T00:22:13Z
dc.date.available2024-11-29T00:22:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192146
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zaměřuje na užití slovesa wanna v současné britské mluvené angličtině. Momentálně dva nejvýraznější přístupy k wanna vnímají toto sloveso jako případ gramatikalizace nebo lexikalizace a považují ho za zástupce třídy tzv. "emerging modals", které se funkčně oddělují od tvarů, ze kterých se tato slovesa vyvinula. Teoretická část této práce se zabývá výhodami a nevýhodami zmíněných přístupů a shrnuje výsledky předchozího zkoumání rozdílů mezi wanna a want to. Také prozkoumává pojem "modalita" a konkrétní modální významy, které wanna a want to mohou mít. Praktická část této práce je založena na korpusovém výzkumu; na základě analýzy 400 náhodných vět obsahujících wanna a want to, které pochází z mluvené části Britského národního korpusu z roku 1994 a Britského národního korpusu z roku 2014, se srovnává použití dvou zmíněných sloves. Data jsou zkoumána z pohledu tří proměnných, což jsou modální význam wanna a want to, formální typ souvětí a forma podmětu v cílové větě. Cílem je zjistit, zda existuje statisticky větší pravděpodobnost, že některá z těchto proměnných ovlivňuje rozhodnutí mluvčích při výběru mezi wanna a want to. Klíčová slova: wanna, want to, gramatikalizace, lexikalizace, emerging modals, modalita, mluvený jazykcs_CZ
dc.description.abstractThe BA thesis focuses on the use of the verb wanna in present-day spoken British English. Currently, the two most prominent approaches to the status of wanna assume it to be an instance of either grammaticalisation or lexicalisation and view the verb as a representative of the class of the so- called "emerging modals" - verbs which are functionally diverging from their parent phrases. The theoretical part of this work discusses the merits and failings of the mentioned approaches and summarises the results of the previous findings on the differences between wanna and want to. It also examines the concept of modality together with the specific modal meanings which the verbs are capable of expressing. The practical part of this study is corpus-based; it compares the use of wanna and want to through the analysis of 400 random samples of clauses containing the two verbs extracted from the spoken part of the British National Corpus 1994 and British National Corpus 2014. The data are examined from the point of three chosen variables, namely, the modal meaning of wanna and want to, the formal type of the sentence, and the form of the target clause subject. The aim is to determine whether any of the variables are statistically more probable to influence the speakers' choice between wanna and want to....en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectwanna|want to|grammaticalisation|lexicalisation|emerging modals|modality|spoken discourseen_US
dc.subjectwanna|want to|gramatikalizace|lexikalizace|emerging modals|modalita|mluvený jazykcs_CZ
dc.titleThe use of wanna in spoken British Englishen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-20
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId256190
dc.title.translatedUžití slovesa wanna v britské mluvené angličtiněcs_CZ
dc.contributor.refereeLewis, Suzanne
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika-amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika-amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zaměřuje na užití slovesa wanna v současné britské mluvené angličtině. Momentálně dva nejvýraznější přístupy k wanna vnímají toto sloveso jako případ gramatikalizace nebo lexikalizace a považují ho za zástupce třídy tzv. "emerging modals", které se funkčně oddělují od tvarů, ze kterých se tato slovesa vyvinula. Teoretická část této práce se zabývá výhodami a nevýhodami zmíněných přístupů a shrnuje výsledky předchozího zkoumání rozdílů mezi wanna a want to. Také prozkoumává pojem "modalita" a konkrétní modální významy, které wanna a want to mohou mít. Praktická část této práce je založena na korpusovém výzkumu; na základě analýzy 400 náhodných vět obsahujících wanna a want to, které pochází z mluvené části Britského národního korpusu z roku 1994 a Britského národního korpusu z roku 2014, se srovnává použití dvou zmíněných sloves. Data jsou zkoumána z pohledu tří proměnných, což jsou modální význam wanna a want to, formální typ souvětí a forma podmětu v cílové větě. Cílem je zjistit, zda existuje statisticky větší pravděpodobnost, že některá z těchto proměnných ovlivňuje rozhodnutí mluvčích při výběru mezi wanna a want to. Klíčová slova: wanna, want to, gramatikalizace, lexikalizace, emerging modals, modalita, mluvený jazykcs_CZ
uk.abstract.enThe BA thesis focuses on the use of the verb wanna in present-day spoken British English. Currently, the two most prominent approaches to the status of wanna assume it to be an instance of either grammaticalisation or lexicalisation and view the verb as a representative of the class of the so- called "emerging modals" - verbs which are functionally diverging from their parent phrases. The theoretical part of this work discusses the merits and failings of the mentioned approaches and summarises the results of the previous findings on the differences between wanna and want to. It also examines the concept of modality together with the specific modal meanings which the verbs are capable of expressing. The practical part of this study is corpus-based; it compares the use of wanna and want to through the analysis of 400 random samples of clauses containing the two verbs extracted from the spoken part of the British National Corpus 1994 and British National Corpus 2014. The data are examined from the point of three chosen variables, namely, the modal meaning of wanna and want to, the formal type of the sentence, and the form of the target clause subject. The aim is to determine whether any of the variables are statistically more probable to influence the speakers' choice between wanna and want to....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV