Sociální sítě v kolektivu dětí ve věku 9-11 let
Social media in a group of children aged 9-11
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191910Identifikátory
SIS: 263307
Kolekce
- Kvalifikační práce [18160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wolák, Radim
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
25. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sociální sítě, kyberbezpečí, děti na sociálních sítích, střední školní věk, kolektiv, kyberšikana, vyloučení z kolektivu, rodičovská kontrolaKlíčová slova (anglicky)
social networks, cybersecurity, children on social networks, middle school age, collective, cyberbullying, exclusion from the collective, parental controlTato práce se zaměřuje na výzkum působení sociálních sítí na vztahy v kolektivu dětí ve věku 9-11 let. Teoretická část představuje vývoj sociálních sítí, psychologický vývoj dětí v tomto věku a rizika spojená s užíváním sociálních sítí. Empirická část je založena na kvalitativním výzkumu provedeném prostřednictvím hloubkových rozhovorů s dětmi a jejich rodiči. Analýza dat pomocí metody interpretativní fenomenologické analýzy odhalila, že děti v uvedeném věkovém rozmezí aktivně využívají sociální sítě, přestože jsou platformami stanovena věková omezení. Sociální sítě pro ně představují hlavně prostředek komunikace a propojení s vrstevníky, což může mít pozitivní vliv na vazby v kolektivu a udržování kontaktů mimo školní prostředí. Nicméně byla identifikována vážná rizika, jako je kyberšikana, sociální vyčlenění a závist, která jsou spojená s aktivitami dětí na sociálních médiích. Výsledky této práce mohou sloužit jako východisko pro další výzkum v této oblasti a jako podpora pro vývoj vhodných preventivních opatření.
This thesis focuses on the research of the influence of social networks on relationships in a group of children aged 9-11 years. The theoretical part examines the development of social networks, the psychological development of children at this age and the risks associated with their use. The empirical part is based on qualitative research conducted through in-depth interviews with children and their parents. Analysis of the data using the method of interpretive phenomenological analysis revealed that children in the mentioned age range actively use social networks, despite the fact that there are age restrictions set by platforms. For them, social networks are mainly a means of communication and connection with peers, which can have a positive effect on bonds in the team and maintaining contacts outside the school environment. However, serious risks, such as cyberbullying, social exclusion and envy, have been identified as associated with children's social media activities. The results of this work can serve as a starting point for further research in this area and as a support for the development of appropriate preventive measures.