Konzervativní intervence u dětí předškolního a mladšího školního věku s pes planovalgus - klinická paralelně uspořádaná studie
Conservative intervention in children of preschool and younger school age with pes planovalgus - a parallel clinical study
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191694Identifikátory
SIS: 267009
Kolekce
- Kvalifikační práce [3173]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kmeť, Jan
Fakulta / součást
3. lékařská fakulta
Obor
Fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Klinika rehabilitačního lékařství 3. LF UK a FNKV
Datum obhajoby
12. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
fyzioterapie dětí, plochonoží, Clark angle, Staheli index, Chippaux-Smirak indexKlíčová slova (anglicky)
Paediatric physiotherapy, Flat feet, Clark angle, Staheli index, Chippaux-Smirak index4 Abstrakt Tato práce sleduje vliv konzervativních fyzioterapeutických intervencí na pes panovalgus u dětí předškolního a mladšího školního věku. Teoretická část se věnovala popisu anatomických struktur nohy, představení vybraných konzervativních metod využívaných při fyzioterapeutické intervenci aplikované u terapeutické skupiny probandů, nastínění možností diagnostiky pes planovalgus, popisu indexů využívaných dále v části praktické a vysvětlení pojmů jako podoskop či plantogram. Ve druhé části práce byly následně teoreticky popsané metody využity v praxi v rámci výzkumu vlivu fyzioterapeutické intervence na pes planovalgus. Do výsledku zpracování dat bylo zařazeno celkem 20 probandů. V terapeutické i kontrolní skupině bylo 10 dětí s pes planovalgus s věkovým rozmezím mezi čtyřmi až dvanácti lety včetně. Účastníci v terapeutické skupině podstoupili tři dvaceti pěti minutové cvičební jednotky vedené fyzioterapeutem, kterým předcházela návštěva padesáti minutová, během níž proběhlo odebrání anamnézy, vstupní vyšetření a následně i první terapie. Probandi a jejich rodiče byli rovněž edukování o autoterapii v domácím prostředí. Po ukončení cyklu fyzioterapeutické intervence proběhlo výstupní měření a zpracování dat, kdy se z plantogramů pořízených na podoskopu vypočítávaly Clark angle, Staheli index a...
5 Abstract This study investigates the impact of conservative physiotherapeutic interventions on pes planovalgus in preschool and early school-aged children. The theoretical part provides a description of the anatomical structures of the foot, an introduction to selected conservative methods used in physiotherapeutic intervention applied to the therapeutic group of subjects, an outline of diagnostic possibilities for pes planovalgus, a description of indices further utilized in the practical section, and an explanation of terms such as podoscope or plantogram. The second part of the study then theoretically describes the methods applied in practice within the research on the impact of physiotherapeutic intervention on pes planovalgus. A total of 20 subjects were included in the data processing. In both the therapeutic and control groups, there were 10 children with pes planovalgus aged between four and twelve years. Participants in the therapeutic group underwent three 25-minute exercise sessions led by a physiotherapist, preceded by a 50-minute visit for history taking, initial examination, and first therapy session. Subjects and their parents were also educated on self-therapy at home. After completion of the physiotherapeutic intervention cycle, exit measurements and data processing were conducted,...