Zobrazit minimální záznam

Presentation of disposable electronic cigarettes at selected Czech e-shops
dc.contributor.advisorKulhánek, Adam
dc.creatorTáborská, Veronika
dc.date.accessioned2024-07-11T06:33:18Z
dc.date.available2024-07-11T06:33:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/191519
dc.description.abstractBackground: As the use of e-cigarettes grows in the Czech Republic, so does the range of new products and sales channels with different marketing strategies to attract customers. A strong sales channel for disposable e-cigarettes is e-shops. They use different marketing strategies to attract customers. Internet sales are not sufficiently regulated in the tobacco and nicotine sector in the Czech Republic. Sellers can therefore also target minors and non-smokers. Aims: The aim of the study is to map and describe the forms of advertising and offering of disposable electronic cigarettes in the environment of selected Czech e-shops. Methods: Czech e-shops selling disposable e-cigarettes were identified using a desk search method. These e-shops were analysed by examining the visual and textual elements of the marketing communication used (e.g. images, banners, texts, etc.), marketing claims promoting the benefits of e-cigarettes, the use of sales promotion tools, and whether these e-shops target vulnerable groups (children, adolescents and non-smokers) with promotion and advertising techniques. On the basis of the established criteria, 13 domestic e-shops were identified and the predetermined elements of advertising and promotion were mapped and analysed. The data was recorded in the form of screenshots...en_US
dc.description.abstractVýchodiska: S nárůstem užívání elektronických cigaret narůstá v České republice také nabídka nových produktů a prodejních kanálů s různými marketingovými strategiemi k zaujmutí zákazníků. Silně zastoupeným prodejním kanálem jednorázových e-cigaret jsou e-shopy. Používají různé marketingové strategie k zaujmutí zákazníků. Prodej na internetu není v ČR v oblasti tabáku a nikotinu dostatečně regulovaný. Prodejci tak mohou cílit také na nezletilé a nekuřáky. Cíl studie: Cílem práce je zmapovat a popsat formy reklamy a nabídky jednorázových elektronických cigaret v prostředí vybraných českých e-shopů. Metody: S pomocí kriteriálního výběru byly metodou desk search (vyhledávání v internetovém prohlížeči) identifikovány české e-shopy prodávající jednorázové e-cigarety. Na těchto e- shopech byla provedena analýza, přičemž byly zkoumány vizuální a textové prvky použité marketingové komunikace (např. obrázky, bannery, texty atd.), marketingová tvrzení propagující benefity e-cigaret, využití prostředků podpory prodeje a také, zda tyto e-shopy technikami propagace a reklamy necílí na vulnerabilní skupiny (děti, dospívající a nekuřáci). Na základě stanovených kritérií bylo identifikováno 13 tuzemských e-shopů, na kterých byly mapovány a analyzovány předem stanovené prvky reklamy a propagace. Data byla...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, 1. lékařská fakultacs_CZ
dc.subjectdisposable electronic cigarettesen_US
dc.subjecte-cigarettesen_US
dc.subjectnicotineen_US
dc.subjecte-shopen_US
dc.subjectadvertisingen_US
dc.subjectjednorázové elektronické cigaretycs_CZ
dc.subjecte-cigaretycs_CZ
dc.subjectnikotincs_CZ
dc.subjecte-shopcs_CZ
dc.subjectreklamacs_CZ
dc.titlePrezentace jednorázových elektronických cigaret na vybraných českých e-shopechcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-20
dc.description.departmentDepartment of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Pragueen_US
dc.description.departmentKlinika adiktologie 1. LF UK a VFNcs_CZ
dc.description.faculty1. lékařská fakultacs_CZ
dc.description.facultyFirst Faculty of Medicineen_US
dc.identifier.repId264637
dc.title.translatedPresentation of disposable electronic cigarettes at selected Czech e-shopsen_US
dc.contributor.refereeHejlová, Denisa
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAdiktologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineAddictologyen_US
thesis.degree.programAddictologyen_US
thesis.degree.programAdiktologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-cs1. lékařská fakulta::Klinika adiktologie 1. LF UK a VFNcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFirst Faculty of Medicine::Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Pragueen_US
uk.faculty-name.cs1. lékařská fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFirst Faculty of Medicineen_US
uk.faculty-abbr.cs1.LFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAdiktologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enAddictologyen_US
uk.degree-program.csAdiktologiecs_CZ
uk.degree-program.enAddictologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVýchodiska: S nárůstem užívání elektronických cigaret narůstá v České republice také nabídka nových produktů a prodejních kanálů s různými marketingovými strategiemi k zaujmutí zákazníků. Silně zastoupeným prodejním kanálem jednorázových e-cigaret jsou e-shopy. Používají různé marketingové strategie k zaujmutí zákazníků. Prodej na internetu není v ČR v oblasti tabáku a nikotinu dostatečně regulovaný. Prodejci tak mohou cílit také na nezletilé a nekuřáky. Cíl studie: Cílem práce je zmapovat a popsat formy reklamy a nabídky jednorázových elektronických cigaret v prostředí vybraných českých e-shopů. Metody: S pomocí kriteriálního výběru byly metodou desk search (vyhledávání v internetovém prohlížeči) identifikovány české e-shopy prodávající jednorázové e-cigarety. Na těchto e- shopech byla provedena analýza, přičemž byly zkoumány vizuální a textové prvky použité marketingové komunikace (např. obrázky, bannery, texty atd.), marketingová tvrzení propagující benefity e-cigaret, využití prostředků podpory prodeje a také, zda tyto e-shopy technikami propagace a reklamy necílí na vulnerabilní skupiny (děti, dospívající a nekuřáci). Na základě stanovených kritérií bylo identifikováno 13 tuzemských e-shopů, na kterých byly mapovány a analyzovány předem stanovené prvky reklamy a propagace. Data byla...cs_CZ
uk.abstract.enBackground: As the use of e-cigarettes grows in the Czech Republic, so does the range of new products and sales channels with different marketing strategies to attract customers. A strong sales channel for disposable e-cigarettes is e-shops. They use different marketing strategies to attract customers. Internet sales are not sufficiently regulated in the tobacco and nicotine sector in the Czech Republic. Sellers can therefore also target minors and non-smokers. Aims: The aim of the study is to map and describe the forms of advertising and offering of disposable electronic cigarettes in the environment of selected Czech e-shops. Methods: Czech e-shops selling disposable e-cigarettes were identified using a desk search method. These e-shops were analysed by examining the visual and textual elements of the marketing communication used (e.g. images, banners, texts, etc.), marketing claims promoting the benefits of e-cigarettes, the use of sales promotion tools, and whether these e-shops target vulnerable groups (children, adolescents and non-smokers) with promotion and advertising techniques. On the basis of the established criteria, 13 domestic e-shops were identified and the predetermined elements of advertising and promotion were mapped and analysed. The data was recorded in the form of screenshots...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Klinika adiktologie 1. LF UK a VFNcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV