Mluviti stříbro, mlčeti zlato? Environmentálně estetická analýza vybraných dokumentárních snímků
Speaking is silver, silence is golden? Environmentally aesthetic analysis of selected documentary films
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191192Identifikátory
SIS: 265668
Kolekce
- Kvalifikační práce [6713]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Řehořová, Irena
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Sociální a kulturní ekologie
Katedra / ústav / klinika
Program Sociální a kulturní ekologie
Datum obhajoby
18. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
film, dokument, estetika, oceňování, environment, příroda, kultura, umění, citlivost, znalost, Samsara, Before the FloodKlíčová slova (anglicky)
film, documentary, aesthetics, appreciation, environment, nature, culture, art, sensitivity, knowledge, Samsara, Before the FloodV této diplomové práci jsou analyzovány a porovnány vybrané dokumentární filmy, "Samsara" a "Po nás přijde potopa?", které se liší zejména ve způsobu tematizace a konstruování přírody. Analýza je činěna pomocí dominantních environmentálně estetických konceptů - estetiky zapojení a kognitivní estetiky. Za pomoci hloubkové sémiotické analýzy je zkoumáno, jak jsou motivy přírody prezentovány v těchto odlišných žánrech dokumentárního filmu, jaké filmové postupy a techniky jsou k tomu využity a jak tento výběr ovlivňuje vnímání a hodnocení zobrazované přírody. Co činí tuto práci ojedinělou, je spojení mezi filmovým uměním a environmentální estetikou. Porozumění tomu, jakým způsobem určité žánrově konvenční filmy zobrazují přírodu, může v konečném důsledku přispět k lepšímu pochopení vztahu člověka k přírodě. Analýza ukázala, že vyobrazení estetické hodnoty přírody je v obou dokumentech odlišné, přičemž "Samsara" prezentuje přírodu v souladu s estetikou zapojení, zatímco film "Po nás přijde potopa?" je spíše indiferentní k vytyčeným environmentálně estetickým teoriím. Veškerá další zjištění se nacházejí v Analytické části dokumentu. Klíčová slova Film, dokument, estetika, oceňování, environment, příroda, kultura, umění, citlivost, znalost, zapojení, Samsara, Before the Flood
This master's thesis analyses and compares selected documentary films, "Samsara" and "Before the Flood" which differ mainly in the way of thematization and construction of nature. The analysis is done using the dominant environmental aesthetic concepts - aesthetic engagement and cognitive aesthetics. With the help of an in-depth semiotic analysis, it is examined how the motifs of nature are presented in these different genres of documentary film, what film techniques and techniques are used for this and how this selection influences the perception and evaluation of the depicted nature. What makes this work unique is the connection between film art and environmental aesthetics. Ultimately, understanding how certain genre-conventional films depict nature can contribute to a better understanding of people's relationship with nature. Analysis has shown that the depiction of the aesthetic value of nature is different in both documents, with "Samsara" presenting nature in accordance with the aesthetic engagement, while "Before the Flood" is rather indifferent to the set environmental aesthetic theories. All other findings are found in the Analytical part of the document. Keywords Film, documentary, aesthetics, appreciation, environment, nature, culture, art, sensitivity, knowledge, engagement, Samsara,...