Náboženské kořeny Komenského univerzální pedagogiky ve spise Cesta světla
Religious Roots of Comeniu's Universal Pedagogy in Via Lucis
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191132Identifikátory
SIS: 257362
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vogel, Jiří
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra systematické teologie, teologické etiky a teologické filozofie
Datum obhajoby
18. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
pedagogika, náboženství, pansofie, všenáprava, AnglieKlíčová slova (anglicky)
pedagogy, religion, pansophism, all-remedy, England64 Abstrakt Práce se zabývá Komenského spisem Cesta světla v kontextu Komenského universální pedagogiky a náboženských kořenů. Práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola uvádí čtenáře do historického kontextu vzniku díla, který souvisí s Komenského pobytem v Anglii a jeho prací pro Hartlibův kroužek. Druhá kapitola seznamuje čtenáře s obsahem díla a provádí jeho analýzu z hlediska pedagogických a náboženských motivů. Ve třetí kapitole sledujeme existující komentáře ke spisu, a to zejména jak je nacházíme v Patočkových interpretacích v rámci jeho komeniologických spisů. Hlavními tématy a kontexty, s nimiž se tyto analýzy pojí, jsou: pansofie, pampaedia, pedagogika, chiliasmus, všenáprava, reforma a synkritická metoda. Hlavním cílem práce je ukázat, že spis Cesta světla propojuje pedagogiku a náboženství ve specifické syntéze. Jedním z dílčích cílů je poukázat na aktuálnost spisu pro dnešní dobu. Cílem je i zjistit, jakým způsobem spis komentuje Patočka, protože jeho pochopení Komenského pramení především z jeho pedagogického úsilí. Také mě zajímá geneze a historický kontext vzniku díla, protože Komenský psal dílo za specifických okolností, a to v Hartlibově kroužku v Anglii. Metodou zpracování práce je v první kapitole literární rešerše. Dále ve druhé kapitole metoda obsahové analýzy spisu Cesta...
65 Abstract The thesis examines Comenius' writing The Way of Light in the context of Comenius' universal pedagogy and religious roots. The thesis is divided into three chapters. The first chapter introduces the reader to the historical context of the writing of the work, which is related to Comenius' stay in England and his work for the Hartleb`s Circle. The second chapter introduces the reader to the content of the work and analyses it in terms of its pedagogical and religious motives. The third chapter traces the existing commentaries on the work, especially as found in Patocka`s interpretations, within his Comenius writings. The main themes and contexts with which these analyses are associated are: pansophism, pampaedia, pedagogy, chiliasm, omniscience, reform, and the syncretic method. The main aim of this thesis is to show that the writings of The Way of Light link pedagogy and religion in a specific synthesis. One of the sub-objectives is to show the writing as still relevant for today. Another aim is to see how Patocka comments on the writing, since his understanding of Comenius stems primarily from his pedagogical efforts. I am also interested in the genesis and historical context of the work, as Comenius wrote the work under specific circumstances, namely in Hartleb's circle in England. The method...