Zobrazit minimální záznam

Comparison of Czech and Danish educational system
dc.contributor.advisorKlapálková, Veronika
dc.creatorWilke, Barbora
dc.date.accessioned2024-07-08T10:06:27Z
dc.date.available2024-07-08T10:06:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/190751
dc.description.abstractThe thesis is devoted to a comparison of the Czech and Danish school systems. In the introductory part it examines the history and structure of the education system in both countries and in the following subchapters it focuses on the comparison of key elements of the concept of primary education in Denmark and the Czech Republic. The second part of the thesis analyses selected areas of the approach to primary education in both countries, including the setting of educational objectives, learning content, teaching methods used, organisational structures, didactic resources, and methods of pupil assessment. The thesis also focuses on the identification of common principles of basic education and traces recent changes in both countries. The research methods used, which are presented in the empirical part, are the analysis of semi-structured interviews with Danish teaching staff, supplemented by observations in a Danish primary school. Keywords comparison, Czech Republic, Denmark, educational system, primary educationen_US
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje srovnání českého a dánského školského systému. V úvodní části zkoumá historii a strukturu vzdělávacího systému obou zemí a v následujících podkapitolách se zaměřuje na srovnání klíčových prvků koncepce základního vzdělávání v Dánsku a v České republice. Druhá část práce analyzuje vybrané oblasti přístupu k základnímu vzdělávání v obou zemích, včetně stanovení cílů vzdělávání, obsahu učení, využívaných výukových metod, organizačních struktur, didaktických prostředků a způsobů hodnocení žáků. Práce se také zaměřuje na identifikaci společných principů základního vzdělávání a sleduje aktuální změny v obou zemích. Použité výzkumné metody, které jsou v empirické části prezentovány jsou analýza polostrukturovaných rozhovorů s dánskými pedagogickými pracovníky, doplněná o pozorování na dánské základní škole. Klíčová slova Česká republika, Dánsko, primární vzdělávání, srovnání, vzdělávací systémcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectDenmark|Czech Republic|comparison|educational system|primary educationen_US
dc.subjectDánsko|Česká republika|srovnání|vzdělávací systém|primární vzdělávánícs_CZ
dc.titleSrovnání českého a dánského školského systémucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-11
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId258693
dc.title.translatedComparison of Czech and Danish educational systemen_US
dc.contributor.refereeKaščák, Ondrej
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje srovnání českého a dánského školského systému. V úvodní části zkoumá historii a strukturu vzdělávacího systému obou zemí a v následujících podkapitolách se zaměřuje na srovnání klíčových prvků koncepce základního vzdělávání v Dánsku a v České republice. Druhá část práce analyzuje vybrané oblasti přístupu k základnímu vzdělávání v obou zemích, včetně stanovení cílů vzdělávání, obsahu učení, využívaných výukových metod, organizačních struktur, didaktických prostředků a způsobů hodnocení žáků. Práce se také zaměřuje na identifikaci společných principů základního vzdělávání a sleduje aktuální změny v obou zemích. Použité výzkumné metody, které jsou v empirické části prezentovány jsou analýza polostrukturovaných rozhovorů s dánskými pedagogickými pracovníky, doplněná o pozorování na dánské základní škole. Klíčová slova Česká republika, Dánsko, primární vzdělávání, srovnání, vzdělávací systémcs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is devoted to a comparison of the Czech and Danish school systems. In the introductory part it examines the history and structure of the education system in both countries and in the following subchapters it focuses on the comparison of key elements of the concept of primary education in Denmark and the Czech Republic. The second part of the thesis analyses selected areas of the approach to primary education in both countries, including the setting of educational objectives, learning content, teaching methods used, organisational structures, didactic resources, and methods of pupil assessment. The thesis also focuses on the identification of common principles of basic education and traces recent changes in both countries. The research methods used, which are presented in the empirical part, are the analysis of semi-structured interviews with Danish teaching staff, supplemented by observations in a Danish primary school. Keywords comparison, Czech Republic, Denmark, educational system, primary educationen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV