Zobrazit minimální záznam

Behavioral characteristics of children as a risk factor of school failure among school age children
dc.contributor.advisorTakács, Lea
dc.creatorZierisová, Daniela
dc.date.accessioned2024-06-28T06:47:16Z
dc.date.available2024-06-28T06:47:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/190518
dc.description.abstractThis thesis focuses on the effect of behavioral characteristics in preschool age on school success in school age children. The aim of the theoretical part was to define the concept of school achievement, to describe the behavioral characteristics of preschool age children and to summarize the results of previous studies regarding the relationship between school achievement and behavioral characteristics. The aim of the empirical part was to find out, whether the behavioral characteristics of preschool children influence later school achievement. The role of parent involvement as a moderator was verified in the relationship between behavioral characteristics and school achievement. Data from the validation of the Cumulative Risk Index (IKR) were used for this analysis. Data from the IKR and the School Success Scale, which were created as a part of the index, were used to measure behavioral characteristics and school success. A regression analysis was used to verify the effect of behavioral characteristics on school achievement. The results show that behavior problems in preschoolers have a negative impact on school success. The effect of parent involvement was not confirmed. The results of this work point to the possibility of capturing children at risk of school failure even before starting school....en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zaměřuje na efekt behaviorálních charakteristik v předškolním věku na školní úspěšnost v mladším školním věku. Cílem teoretické části bylo vymezit pojem školní úspěšnosti, popsat behaviorální charakteristiky dětí v předškolním věku a shrnout výsledky dosavadních studií, týkajících se vztahu školní úspěšnosti a behaviorálních charakteristik. Cílem empirické části bylo zjistit, zda behaviorální charakteristiky předškolních dětí, mají efekt na školní úspěšnost v mladším školním věku. Ve vztahu behaviorálních charakteristik a školní úspěšnosti byla ověřována role rodičovského zapojení, jakožto moderátoru. Pro tuto analýzu byla využita data z validizace screeningového dotazníku Index kumulativního rizika (IKR). Pro měření behaviorálních projevů i školní úspěšnosti byla využita data z IKR a Škály školní úspěšnosti, která byla v rámci indexu vytvořena. Pro ověření efektu behaviorálních charakteristik na školní úspěšnost byla použita regresní analýza. Výsledky ukazují, že problémy v chování u předškolních dětí má negativní dopad na školní úspěšnost v mladším školním věku. Efekt rodičovského zapojení se nepotvrdil. Výsledky této práce poukazují na možnost zachycení dětí ohrožených školní neúspěšností již před nástupem do školy. Klíčová slova: školní úspěšnost; behaviorální...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectškolní úspěšnost|behaviorální charakteristiky|mladší školní věk|předškolní věk|Index kumulativního rizika (IKR)cs_CZ
dc.subjectschool achievement|behavioral characteristics|school age|preschool age|Cumulative Risk Index (IKR)en_US
dc.titleBehaviorální charakteristiky dětí jako rizikový faktor školní neúspěšnosti v mladším školním věkucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-27
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId267983
dc.title.translatedBehavioral characteristics of children as a risk factor of school failure among school age childrenen_US
dc.contributor.refereeKubíková, Kateřina
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zaměřuje na efekt behaviorálních charakteristik v předškolním věku na školní úspěšnost v mladším školním věku. Cílem teoretické části bylo vymezit pojem školní úspěšnosti, popsat behaviorální charakteristiky dětí v předškolním věku a shrnout výsledky dosavadních studií, týkajících se vztahu školní úspěšnosti a behaviorálních charakteristik. Cílem empirické části bylo zjistit, zda behaviorální charakteristiky předškolních dětí, mají efekt na školní úspěšnost v mladším školním věku. Ve vztahu behaviorálních charakteristik a školní úspěšnosti byla ověřována role rodičovského zapojení, jakožto moderátoru. Pro tuto analýzu byla využita data z validizace screeningového dotazníku Index kumulativního rizika (IKR). Pro měření behaviorálních projevů i školní úspěšnosti byla využita data z IKR a Škály školní úspěšnosti, která byla v rámci indexu vytvořena. Pro ověření efektu behaviorálních charakteristik na školní úspěšnost byla použita regresní analýza. Výsledky ukazují, že problémy v chování u předškolních dětí má negativní dopad na školní úspěšnost v mladším školním věku. Efekt rodičovského zapojení se nepotvrdil. Výsledky této práce poukazují na možnost zachycení dětí ohrožených školní neúspěšností již před nástupem do školy. Klíčová slova: školní úspěšnost; behaviorální...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the effect of behavioral characteristics in preschool age on school success in school age children. The aim of the theoretical part was to define the concept of school achievement, to describe the behavioral characteristics of preschool age children and to summarize the results of previous studies regarding the relationship between school achievement and behavioral characteristics. The aim of the empirical part was to find out, whether the behavioral characteristics of preschool children influence later school achievement. The role of parent involvement as a moderator was verified in the relationship between behavioral characteristics and school achievement. Data from the validation of the Cumulative Risk Index (IKR) were used for this analysis. Data from the IKR and the School Success Scale, which were created as a part of the index, were used to measure behavioral characteristics and school success. A regression analysis was used to verify the effect of behavioral characteristics on school achievement. The results show that behavior problems in preschoolers have a negative impact on school success. The effect of parent involvement was not confirmed. The results of this work point to the possibility of capturing children at risk of school failure even before starting school....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV