Komunikační strategie při zvládání agresivního pacienta
Communication strategies in managing an aggressive patient
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190322Identifikátory
SIS: 235905
Kolekce
- Kvalifikační práce [1716]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Raudenská, Jaroslava
Fakulta / součást
2. lékařská fakulta
Obor
Všeobecné ošetřovatelství
Katedra / ústav / klinika
Ústav ošetřovatelství
Datum obhajoby
5. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Agrese. Klinické rozhodování. Komunikace. Pacient. Urgentní péčeKlíčová slova (anglicky)
Aggressive. Clinical decision - Making. Commutacion. Patient. Urgent careBakalářská práce na téma "Komunikační strategie při zvládání agresivního pacienta" se zaměřuje na problematiku agrese pacientů na odděleních s pohotovostní službou. V teoretické části je proveden exkurz do problematiky, který se v obecné rovině věnuje příčinám agrese a roli komunikace v řešení a prevenci agrese. Empirická část se věnuje vyhodnocení dat získaných formou nestandardizovaného dotazníku na vzorku 102 respondentů z pěti nemocničních zařízení. V rámci vyhodnocení bylo zjištěno, že se s projevem agrese setkává 96 % všech dotázaných, přičemž převažuje verbální agrese, avšak bylo zjištěno také vysoké zastoupení agrese brachiální, a to u 78 % dotázaných. Nejčastějším cílem projevů agrese je sesterský personál. Jako nejčastější příčina agrese byla jednoznačně identifikována intoxikace pacienta, kde byl nejrizikovější látkou alkohol. Výsledky odhalily několik zajímavých zjištění, a to zejména klesající pocit sebejistoty zvládnout fyzicky agresivního pacienta s rostoucím věkem respondentů. Dále výsledky naznačily vyšší zájem účastníků šetření o povinná školení v komunikaci s agresivním pacientem. Součástí práce jsou dále doporučení pro praxi formulovaná na základě výsledků šetření a závěrečné shrnutí.
The bachelor thesis on the topic "Communication strategies in coping with an aggressive patient" focuses on the issue of patient aggression in emergency departments. In the theoretical part, there is an excursion into the issue, which generally deals with the causes of aggression and the role of communication in solving and preventing aggression. The empirical part is devoted to the evaluation of data obtained in the form of a non-standardized questionnaire on a sample of 102 respondents from five hospital facilities. The evaluation found that 96% of all respondents encounter a manifestation of aggression, with verbal aggression predominating, but a high proportion of brachial aggression was also found. Brachial aggression is reported by 78% of respondents. The most common target of aggression is nursing staff. The most common cause of aggression was clearly identified as intoxication of the patient, where alcohol was the riskiest substance. The results revealed several interesting findings, especially the declining sense of self-confidence to handle a physically aggressive patient with increasing age of the respondents. Furthermore, the results indicated a higher interest of the survey participants in mandatory training in communication with an aggressive patient. The thesis also includes...