dc.contributor.author | Fapšo, Marek | |
dc.date.accessioned | 2024-06-25T12:00:21Z | |
dc.date.available | 2024-06-25T12:00:21Z | |
dc.date.issued | 2024-06 | |
dc.identifier.isbn | 9788024658445 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/190309 | |
dc.description.abstract | Kontrafaktuální dějiny (a obecně kontrafaktuální myšlení) jsou velmi populárním přístupem k minulosti, jehož kořeny mají dlouhou tradici. Vychází z předpokladu, že dějiny nejsou nevyhnutelné, ale naopak mohly v každém okamžiku proběhnout jinak. Lidé si na úrovni svých vlastních příběhů i v souvislosti se světovými dějinami kladou otázku: „Co by se stalo, kdyby...“ Kniha přináší komplexní pohled na tento fenomén nahlížený z pohledu různých věd (psychologie, logika, literární věda), přičemž těžištěm je historiografie. Kontrafaktuální dějiny totiž nemusí být jen náhodným vyprávěním – mohou mít metodologický rámec a mohou se držet vědeckých postupů. Důležitou součástí je jejich didaktická aplikace, která je v knize pojata jak teoreticky (možnosti a limity takového přístupu ve výuce), tak prakticky (návrh konkrétních hodin). | cs |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Nakladatelství Karolinum | cs |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | dějiny | cs |
dc.subject | historiografie | cs |
dc.subject | historie | cs |
dc.subject | kontrafaktuální dějiny | cs |
dc.subject | kultura | cs |
dc.subject | metodologie | cs |
dc.subject | logika | cs |
dc.subject | psychologie | cs |
dc.subject | literární věda | cs |
dc.title | Myslet navzdory dějinám | cs |
dc.type | kniha | cs |
dc.type | book | en |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.extent | 134 | |
uk.abstract.cs | Kontrafaktuální dějiny (a obecně kontrafaktuální myšlení) jsou velmi populárním přístupem k minulosti, jehož kořeny mají dlouhou tradici. Vychází z předpokladu, že dějiny nejsou nevyhnutelné, ale naopak mohly v každém okamžiku proběhnout jinak. Lidé si na úrovni svých vlastních příběhů i v souvislosti se světovými dějinami kladou otázku: „Co by se stalo, kdyby...“ Kniha přináší komplexní pohled na tento fenomén nahlížený z pohledu různých věd (psychologie, logika, literární věda), přičemž těžištěm je historiografie. Kontrafaktuální dějiny totiž nemusí být jen náhodným vyprávěním – mohou mít metodologický rámec a mohou se držet vědeckých postupů. Důležitou součástí je jejich didaktická aplikace, která je v knize pojata jak teoreticky (možnosti a limity takového přístupu ve výuce), tak prakticky (návrh konkrétních hodin). | cs |
dc.publisher.publicationPlace | Praha | cs |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.identifier.doi | 10.14712/9788024658568 | |
oaire.fundingReference.awardNumber | NPO_UK_MSMT-16602/2022 | cs |
oaire.fundingReference.funderName | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | cs |
oaire.fundingReference.fundingStream | Transformace pro VŠ na UK | cs |
dc.identifier.isbnPDF | 9788024658568 | |