Postoj a motivace sester k celoživotnímu vzdělávání
Attitude and Motivation of Nurses to Lifelong Learning
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190232Identifikátory
SIS: 257541
Kolekce
- Kvalifikační práce [1716]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dorková, Zlatica
Fakulta / součást
2. lékařská fakulta
Obor
Všeobecné ošetřovatelství
Katedra / ústav / klinika
Ústav ošetřovatelství
Datum obhajoby
4. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vzdělávání sester, celoživotní vzdělávání, specializační vzdělávání, všeobecná sestra, ošetřovatelství, modely profesního růstu, profesní rozvojKlíčová slova (anglicky)
nursing education, lifelong learning, specialized education, general nurse, models of professional growth, professional developmentTato bakalářská práce se zabývá tématem motivace sester k celoživotnímu vzdělávání a jejich povědomím o tomto tématu. Cíl: Cílem bakalářské práce je zjistit zda mají sestry přehled o jednotlivých formách celoživotního vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků, zda a jak jsou motivovány se jich účastnit a jaké faktory jim naopak v účasti na programech celoživotního vzdělávání brání. Metody: Sestrám byl elektronickou formou distribuován dotazník, obsahující 22 otázek. Celkem bylo zpracováno 493 dotazníků. Šetření se zúčastnilo 348 všeobecných sester, 70 dětských sester, 58 praktických sester, 8 porodních asistentek a 8 zdravotnických záchranářů. Ke statistickému zpracování dat byla využita neparametrická statistická metoda Pearsonův Chí-kvadrát. Výsledky: Výsledky ukazují, že znalosti sester jednotlivých programů a forem celoživotního vzdělávání se liší v závislosti na jejich věku, délce odborné praxe a dosaženém vzdělání. Zájem sester účastnit se programů celoživotního vzdělávání klesá s přibývajícím věkem a délkou praxe a je ovlivněn pracovní vytížeností, vyplývající z nedostatku personálu. Největším motivačním faktorem se ukázalo být vyšší finanční ohodnocení. Nejzásadnějším demotivačním faktorem je nedostatek času. Závěry: Sestry jsou poměrně dobře informovány o jednotlivých formách a...
This bachelor's thesis deals with the topic of nurses' motivation for lifelong learning and their awareness of this topic. Target: The aim of the bachelor's thesis is to find out whether nurses have an overview of the individual forms of lifelong education of non-medical healthcare workers, whether and how they are motivated to participate in them, and what factors prevent them from participating in lifelong education programs. Methods: A questionnaire containing 22 questions was distributed electronically to the nurses. A total of 493 questionnaires were processed of which 348 general nurses, 70 children's nurses, 58 practical nurses, 8 midwives and 8 paramedics participated in the survey. The non-parametric statistical method Pearson's Chi-square was used for statistical data processing. Results: The results show that nurses' knowledge of individual programs and forms of lifelong learning varies depending on their age, length of professional practice and educational attainment. Nurses' interest in participating in lifelong learning programs decreases with increasing age and length of practice and is influenced by workload resulting from staff shortages. The biggest motivating factor turned out to be a higher financial reward. The most important demotivating factor is lack of time. Conclusions:...