Zobrazit minimální záznam

Fashion and art
dc.contributor.advisorŠevčík, Miloš
dc.creatorVlášková, Veronika
dc.date.accessioned2017-04-13T09:38:22Z
dc.date.available2017-04-13T09:38:22Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/18997
dc.description.abstractTématem diplomové práce je vztah umění a módy z hlediska estetiky. K problému přistupuje systematicky. První kapitola práce zkoumá princip módy na podlkadě klasiků sociologie, G. Simmela, R. Königa, T. Veblena a G. Lipovetského. Dospívá k vymezení podstaty módy jako sociologické, tj. jakožto dvojpohybu společenského vyčlenění a integrace. Tento smysl (móda jako princip) je v práci odlišen od významu oděvní módy jakožto celku módních oděvů. Estetická složka v módě může vystupovat pouze jako druhotná. Druhá kapitola navazuje na tyto výsledky a podkládá je funkcionálně strukturalistickými principy v podání J. Mukařovského. Toto spojení umožňuje definovat módní oděv jako oděv s dominantní módní funkcí, umožňující sociální diferenciaci. Jakožto u oděvu u něj musí také existovat možnost obléknutí. Díky tomu módní oděv nemůže spadat do oblasti umění, kde dominuje funkce estetická, resp. pouze za cenu ztráty dominance módní funkce. Možné příčiny této ztráty zkoumá kapitola třetí. Ve čtvrté kapitole je nejprve krátce nastíněna Genettova koncepce modu transcendence uměleckého díla, která je poté aplikována na diskutovanou problematiku. To umožňuje vysvětlit možné přesahy uměleckých děl či žánrů do oděvů z hlediska extrafunkcionálního.cs_CZ
dc.description.abstractThe final thesis examines the relationship between art and fashion from the perspective of aesthetics. It deals with the problem systematically. The first chapter examines the principle of fashion on the strength of the classics of sociology, G. Simmel, R. König, T. Veblen and G. Lipovetsky. It concludes that the principle of fashion is sociological, i.e. it is a two-fold movement of social differentiation and integration. This meaning (fashion as principle) is contrasted with clothing fashion, i.e. fashion in the sense of the sum of fashion clothing. The aesthetic element in fashion occurs subsidiarily. The second chapter links these conclusions and bases them on the functionally structuralistic principles of J. Mukařovský. This connection defines fashion clothing as clothing with a dominant fashion function, enabling social differentiation. As it is clothing, it must be possible to wear it. Therefore fashion clothing cannot be included in the domain of art, where the aesthetic function dominates, or let us say only under the condition of losing the dominance of fashion function. The third chapter explores possible causes of its loss. The fourth chapter summarizes Genettes conception of mode of transcendence of a work of art, which is then applied to the discussed topic. This enables the explanation of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleUmění a módacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-02-03
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId68794
dc.title.translatedFashion and arten_US
dc.contributor.refereeJarošová, Helena
dc.identifier.aleph001486271
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem diplomové práce je vztah umění a módy z hlediska estetiky. K problému přistupuje systematicky. První kapitola práce zkoumá princip módy na podlkadě klasiků sociologie, G. Simmela, R. Königa, T. Veblena a G. Lipovetského. Dospívá k vymezení podstaty módy jako sociologické, tj. jakožto dvojpohybu společenského vyčlenění a integrace. Tento smysl (móda jako princip) je v práci odlišen od významu oděvní módy jakožto celku módních oděvů. Estetická složka v módě může vystupovat pouze jako druhotná. Druhá kapitola navazuje na tyto výsledky a podkládá je funkcionálně strukturalistickými principy v podání J. Mukařovského. Toto spojení umožňuje definovat módní oděv jako oděv s dominantní módní funkcí, umožňující sociální diferenciaci. Jakožto u oděvu u něj musí také existovat možnost obléknutí. Díky tomu módní oděv nemůže spadat do oblasti umění, kde dominuje funkce estetická, resp. pouze za cenu ztráty dominance módní funkce. Možné příčiny této ztráty zkoumá kapitola třetí. Ve čtvrté kapitole je nejprve krátce nastíněna Genettova koncepce modu transcendence uměleckého díla, která je poté aplikována na diskutovanou problematiku. To umožňuje vysvětlit možné přesahy uměleckých děl či žánrů do oděvů z hlediska extrafunkcionálního.cs_CZ
uk.abstract.enThe final thesis examines the relationship between art and fashion from the perspective of aesthetics. It deals with the problem systematically. The first chapter examines the principle of fashion on the strength of the classics of sociology, G. Simmel, R. König, T. Veblen and G. Lipovetsky. It concludes that the principle of fashion is sociological, i.e. it is a two-fold movement of social differentiation and integration. This meaning (fashion as principle) is contrasted with clothing fashion, i.e. fashion in the sense of the sum of fashion clothing. The aesthetic element in fashion occurs subsidiarily. The second chapter links these conclusions and bases them on the functionally structuralistic principles of J. Mukařovský. This connection defines fashion clothing as clothing with a dominant fashion function, enabling social differentiation. As it is clothing, it must be possible to wear it. Therefore fashion clothing cannot be included in the domain of art, where the aesthetic function dominates, or let us say only under the condition of losing the dominance of fashion function. The third chapter explores possible causes of its loss. The fourth chapter summarizes Genettes conception of mode of transcendence of a work of art, which is then applied to the discussed topic. This enables the explanation of...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
dc.identifier.lisID990014862710106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV