Zobrazit minimální záznam

Medieval mural paintings in the Church of Saint Apollinaire at new city in Prague
dc.contributor.advisorHlaváčková, Jana Hana
dc.creatorSkalický, Petr
dc.date.accessioned2017-04-13T09:34:04Z
dc.date.available2017-04-13T09:34:04Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/18980
dc.description.abstractKolegiátní kapitula sv. Apolináre byla roku 1364 prenesena do Prahy na Nové Meste ze Sadské u Nymburka. Dosavadní bádání zduraznovalo pro založení roli císare Karla IV. Domnívám se, že je potreba pro život kapituly spíše zduraznit roli pražských arcibiskupu. Nástenné malby v kostele nepochybne objednal nebo aspon z cásti ideove koncipoval tretí pražský arcibiskup Jan z Jenštejna. Ten patrí mezi nejvýznamnejší latinsky píšící autory stredoveku v Cechách. Skrze jeho literární tvorbu mužeme porozumet také originální ikonografii nástenných maleb v kostele. Malby ovšem nejsou ilustrací jeho literární tvorby, ale partnerem, který specifickou výtvarnou recí rozvíjí. Základní myšlenkou je jednotná církev s jedinou její hlavou Kristem. Jeho zástupcem na zemi byl sv. Petr a jeho následníci na papežském stolci. Malby jsou v jádru hluboce dogmatické. Zajímavá je i jejich výtvarná stránka. Jejich sloh vychází v jádru z tvorby malíru pracujících na hrade Karlštejne. Vedle toho ovšem malby odrážejí i dvorskou tvorbu konce 70. a pocátku 80. let 14. století. Proto je mužeme nejlépe datovat do první poloviny 80. let 14. století. Jsou dokladem tzv. prechodného slohu. Po dvorských realizacích (Karlštejn, Emauzy, katedrála) patrí k tomu nejkvalitnejšímu, co v domácí malbe vzniklo.cs_CZ
dc.description.abstractChapter of St. Apollinaire was transfered to Prague from Sadská next to Nymburk town in 1364. Recent knowledge was showing that Karel IV. got an important role in fundation of that. I think, that there is a more important to highlight a role of Prague archbishops there. These mural paintings where perhaps ordered by the third prague arcibishop Johannes of Jensenstein, at least he was probably participating on it. He was probably the most important medieval latin writer in Bohemia. We also can recognise the original iconography of murral paitings in the church through his literary output. These paintings are not only ilustrations of his literary output. They are even a way how to thing about it. Their main idea is an united church with only head, Jesus Christ. His represetative was St. Peter and his followers from papst throne. The style of these paintings is created by painting style of workers from Karlstein castle. They are showing court painting style from the end of seventies and beginnig of eighties of 14. century as well. That's why we can say that they where done in the first half of eighties of 14. century. They are done in interim style. These paintings are the most inportant and the best done after court paitings (Karlstein castle, Na slovanech monastery and The Catedral).en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleStředověké nástěnné malby v kostele sv. Apolináře na Novém Městě pražskémcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-01-29
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId68819
dc.title.translatedMedieval mural paintings in the Church of Saint Apollinaire at new city in Pragueen_US
dc.contributor.refereeRoyt, Jan
dc.identifier.aleph001177907
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csKolegiátní kapitula sv. Apolináre byla roku 1364 prenesena do Prahy na Nové Meste ze Sadské u Nymburka. Dosavadní bádání zduraznovalo pro založení roli císare Karla IV. Domnívám se, že je potreba pro život kapituly spíše zduraznit roli pražských arcibiskupu. Nástenné malby v kostele nepochybne objednal nebo aspon z cásti ideove koncipoval tretí pražský arcibiskup Jan z Jenštejna. Ten patrí mezi nejvýznamnejší latinsky píšící autory stredoveku v Cechách. Skrze jeho literární tvorbu mužeme porozumet také originální ikonografii nástenných maleb v kostele. Malby ovšem nejsou ilustrací jeho literární tvorby, ale partnerem, který specifickou výtvarnou recí rozvíjí. Základní myšlenkou je jednotná církev s jedinou její hlavou Kristem. Jeho zástupcem na zemi byl sv. Petr a jeho následníci na papežském stolci. Malby jsou v jádru hluboce dogmatické. Zajímavá je i jejich výtvarná stránka. Jejich sloh vychází v jádru z tvorby malíru pracujících na hrade Karlštejne. Vedle toho ovšem malby odrážejí i dvorskou tvorbu konce 70. a pocátku 80. let 14. století. Proto je mužeme nejlépe datovat do první poloviny 80. let 14. století. Jsou dokladem tzv. prechodného slohu. Po dvorských realizacích (Karlštejn, Emauzy, katedrála) patrí k tomu nejkvalitnejšímu, co v domácí malbe vzniklo.cs_CZ
uk.abstract.enChapter of St. Apollinaire was transfered to Prague from Sadská next to Nymburk town in 1364. Recent knowledge was showing that Karel IV. got an important role in fundation of that. I think, that there is a more important to highlight a role of Prague archbishops there. These mural paintings where perhaps ordered by the third prague arcibishop Johannes of Jensenstein, at least he was probably participating on it. He was probably the most important medieval latin writer in Bohemia. We also can recognise the original iconography of murral paitings in the church through his literary output. These paintings are not only ilustrations of his literary output. They are even a way how to thing about it. Their main idea is an united church with only head, Jesus Christ. His represetative was St. Peter and his followers from papst throne. The style of these paintings is created by painting style of workers from Karlstein castle. They are showing court painting style from the end of seventies and beginnig of eighties of 14. century as well. That's why we can say that they where done in the first half of eighties of 14. century. They are done in interim style. These paintings are the most inportant and the best done after court paitings (Karlstein castle, Na slovanech monastery and The Catedral).en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990011779070106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV