dc.contributor.advisor | Nedvědová, Blanka | |
dc.creator | Zahálková, Anna | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T18:01:10Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T18:01:10Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/189317 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zaměřuje na analýzu tématu tvoření slov v učebnicích českého jazyka pro gymnázia. Teoretická část představuje slovotvorbu - základní pojmy, slovotvorné způsoby, zejména pak kompozici s podrobnějším zaměřením na hybridní kompozita a kvazikompozita. Dále seznamuje se základními kurikulárními dokumenty včetně umístění a významu vzdělávacího obsahu českého jazyka, představuje inovativní komunikační přístup ve výuce českého jazyka a v neposlední řadě vedle revidované Bloomovy taxonomie vymezuje význam učebnic v rámci výuky a možná kritéria užívaná k jejich hodnocení. Praktickou část uvozuje stanovení postupu hodnocení jednotlivých učebnic, na které navazuje samotná analýza. Následně je stručně popsán výzkumný vzorek respondentů, kteří byli za pomoci dotazníku tázáni na průběh výuky slovotvorby a na využívaní učebnic českého jazyka při výuce. Výsledky z provedeného dotazování slouží (jakožto vhled do reálné výuky slovotvorby na gymnáziích) k doplnění vlastní analýzy učebnic. Významnou podkapitolu pak tvoří představení vytvořených výukových materiálů a zhodnocení jejich pilotního ozkoušení ve třídách 2. ročníku vybraného gymnázia. Výsledkem této práce jsou: analýza tématu slovotvorby v učebnicích českého jazyka pro gymnázia doplněná o poznatky vycházející z dotazníkového šetření, ale... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The aim of the diploma thesis is to analyse the topic of word-formation in Czech language textbooks for grammar schools. The theoretical part of the thesis introduces the topic of word-formation - basic terminology, word formation means, especially composition with the focus on hybrid compound words and quasi-compound words. The theoretical part then introduces the fundamental curricular documents including the position and importance of the education content of the Czech language, introduces an innovative communicative approach in Czech language teaching and, last but not least, besides the revised Bloom taxonomy it also defines the role of textbooks in teaching and the possible criteria used for textbook evaluation. The practical part is introduced by establishing the method for the evaluation of the individual textbooks, followed by analysis. Afterwards, the research sample is briefly described. The respondents were, by means of a questionnaire, inquired about the process of teaching word-formation and use of Czech language textbooks in teaching. The results of the inquiry serve to complement the analysis of textbooks, offering insight into the actual teaching of word-formation in high schools. The essential sub-chapters are concerned with the presentation of the created teaching materials and... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | composition | en_US |
dc.subject | communicative principle | en_US |
dc.subject | derivation | en_US |
dc.subject | hybrid compound words | en_US |
dc.subject | textbook analysis | en_US |
dc.subject | word-formation | en_US |
dc.subject | word-formation adaptation of loanwords | en_US |
dc.subject | analýza učebnic | cs_CZ |
dc.subject | derivace | cs_CZ |
dc.subject | hybridní kompozita | cs_CZ |
dc.subject | kompozice | cs_CZ |
dc.subject | komunikační princip | cs_CZ |
dc.subject | slovotvorba | cs_CZ |
dc.subject | slovotvorná adaptace přejímek | cs_CZ |
dc.title | Slovotvorba v učebnicích českého jazyka pro gymnázia | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-05-21 | |
dc.description.department | Katedra českého jazyka | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 267175 | |
dc.title.translated | Word Formation in Czech Language Textbooks for Grammar Schools | en_US |
dc.contributor.referee | Sojka, Pavel | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra českého jazyka | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zaměřuje na analýzu tématu tvoření slov v učebnicích českého jazyka pro gymnázia. Teoretická část představuje slovotvorbu - základní pojmy, slovotvorné způsoby, zejména pak kompozici s podrobnějším zaměřením na hybridní kompozita a kvazikompozita. Dále seznamuje se základními kurikulárními dokumenty včetně umístění a významu vzdělávacího obsahu českého jazyka, představuje inovativní komunikační přístup ve výuce českého jazyka a v neposlední řadě vedle revidované Bloomovy taxonomie vymezuje význam učebnic v rámci výuky a možná kritéria užívaná k jejich hodnocení. Praktickou část uvozuje stanovení postupu hodnocení jednotlivých učebnic, na které navazuje samotná analýza. Následně je stručně popsán výzkumný vzorek respondentů, kteří byli za pomoci dotazníku tázáni na průběh výuky slovotvorby a na využívaní učebnic českého jazyka při výuce. Výsledky z provedeného dotazování slouží (jakožto vhled do reálné výuky slovotvorby na gymnáziích) k doplnění vlastní analýzy učebnic. Významnou podkapitolu pak tvoří představení vytvořených výukových materiálů a zhodnocení jejich pilotního ozkoušení ve třídách 2. ročníku vybraného gymnázia. Výsledkem této práce jsou: analýza tématu slovotvorby v učebnicích českého jazyka pro gymnázia doplněná o poznatky vycházející z dotazníkového šetření, ale... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of the diploma thesis is to analyse the topic of word-formation in Czech language textbooks for grammar schools. The theoretical part of the thesis introduces the topic of word-formation - basic terminology, word formation means, especially composition with the focus on hybrid compound words and quasi-compound words. The theoretical part then introduces the fundamental curricular documents including the position and importance of the education content of the Czech language, introduces an innovative communicative approach in Czech language teaching and, last but not least, besides the revised Bloom taxonomy it also defines the role of textbooks in teaching and the possible criteria used for textbook evaluation. The practical part is introduced by establishing the method for the evaluation of the individual textbooks, followed by analysis. Afterwards, the research sample is briefly described. The respondents were, by means of a questionnaire, inquired about the process of teaching word-formation and use of Czech language textbooks in teaching. The results of the inquiry serve to complement the analysis of textbooks, offering insight into the actual teaching of word-formation in high schools. The essential sub-chapters are concerned with the presentation of the created teaching materials and... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |