Heinrich Schliemann: autobiografie
Heinrich Schliemann: autobiography
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189029Identifiers
Study Information System: 247937
Collections
- Kvalifikační práce [2233]
Author
Advisor
Referee
Jarošová, Markéta
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of European Culture with specialisation in Church and General History
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
15. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Heinrich Schliemann, autobiografie, literatura, cestování, Trója, podvodKeywords (English)
Heinrich Schliemann, Autobiography, Literature, traveling, Troy, Fraud6. ledna 2022 uplyne 200 let od narození Heinricha Schliemanna. Říká se mu zakladatel mykénské archeologie, je to archeolog samouk, zlatokop, podvodník, a dokonce i šarlatán. Schliemann se narodil v malém pruském městečku a žil neobyčejně jasným životem, jehož vrcholným úspěchem byly vykopávky starověké Tróje a Mykén. Sám Heinrich Schliemann to považoval nejen za osud, ale měl pocit, že se pro tento účel doslova narodil. Ale je tomu skutečně tak? Má "sen o Tróji" svůj původ v Heinrichově dětství? Čemu z toho, co o sobě Schliemann napsal, lze věřit, a co je podvod, přehánění nebo výpůjčka? Práce se věnuje historické a filologické analýze všech autobiografií Heinricha Schliemanna s cílem přivést všechny známé autobiografické informace ke společnému jmenovateli, odfiltrovat mystifikace a zjevné výpůjčky a oddělit skutečná fakta od příkras a hyperbol. Klíčová slova Heinrich Schliemann, autobiografie, literatura, cestování, Trója, podvod
On January 6, 2022, is 200 years have passed since the birth of Heinrich Schliemann. He is called the Founder of Mycenaean archeology, archaeologist-amateur, gold digger, impostor, and even a charlatan. Schliemann was born in a small Prussian township but lived an extraordinarily bright life, the ultimate success of which was the excavations of ancient Troy and Mycenae. Heinrich Schliemann considered himself this not only fate but he felt that he was born for this purpose. Is it so? Does the "Dream of Troy" have its roots in Heinrich's childhood? Which of what Schliemann wrote about himself can be trusted, and which is deception, exaggeration, or adoption? The thesis dedicates to the historical and philological analysis of all autobiographies of Heinrich Schliemann to bring all known biographical information to a common denominator, filtering out mystifications and obvious borrowings, separating real facts from embellishments and hyperbole as well. Keywords Heinrich Schliemann, Autobiography, Literature, traveling, Troy, Fraud